Chrysler 300 C er en meget spesiell bil på mange måter. Den har et ekstremt massivt design. Fronten er høy og brei som skuffen på en bulldoser, taket er senket ned i det feite, kantete karosseriet og for første gang ser 18 tommers felger lite ut på en personbil. Du kunne hatt 22 uten problemer.
Chrysler 300 (Foto: Chrysler)
Et så kraftig ytre stiller klare forventninger til hva som bør skjule seg under panseret, og jeg skal love deg at Chrysler leverer også her. Min bil har en 2,7 liters V6-er på 193 hk, og det er den minste motoren som finnes til bilen. Ett hakk opp finner du en 3,5 liter på 253 hk. Det sykeste er uansett hva som troner på toppen av lista: den legendariske HEMI-motoren på 5,7 liter, 8 sylindre og 340 hk! Den har et dreiemoment på 525 nm!
Men glem at jeg sa det, for du klarer uansett ikke å få registrert denne bilen som lastebil, og dermed har du ikke råd til å drømme en gang! (Nå tipper jeg noen tok den som en utfordring: Chrysler 300 C lastebil!) Min bil , lastet med utstyr blir den rimeligste, og den vaker rundt 600 000 kroner.
Kjendisfakter
Egentlig ganske billig med tanke på at de fleste tror det er en Bentley. Skal love deg at folk glaner når jeg kjører forbi: ”Ååå, se den bilen, det må være en kjendis som kjører? ” Tipper de blir skuffa når de oppdager en liten skallet mann bak rattet!
Mange amerikanere blir i mykeste laget for oss nordboere. Vi er så heldige å ha bøyde veier som gir langt større utfordringer en hva endeløse amerikanske sletter kan by på. Jo mer bøy, jo større utfordringer stilles til bilens understell, fjærer og dempere. Det har amerikanerne omsider skjønt, derfor er 300 C satt opp slik vi liker å ha bilen.
Den krenger ikke mer en den må, veigrepet er godt og den kan kjøres rimelig aktivt gjennom svingene uten å gi fra seg det minste hyl fra hjulene. Styringen gir fine tilbakemeldinger, og skyvet på bakhjulene gir et veldig komfortabelt gange både i fart og fra stillestående. Kan nok hende det blir litt mer orkester med HEMI-motoren under panseret.
Mye minner om Bentley
Interiøret minner meg mest om Bentley, igjen. Jeg er av de få som har tilbragt en uke bak rattet på en Bentley Arnarge til godt over 2 mill, og det er bilen som ligner mest! Følelsen er gedigen og massiv. Dashbordet står oppreist og viser en slags distanse til sjåføren. Litt sånn ”ikke prøv deg”–holdning.
Chrysler 300 (Foto: Chrysler)
Instrumentene er nostalgisk kremhvite, og rattet bredt som i en lastebil. Kvaliteten er selvfølgelig ikke på samme håndsydde nivå som det du finner i Bentley , men følelsen er noe av det samme!
Kun 4-trinns girkasse
To ting må jeg trekke for: girkassa har bare 4 trinn og er helautomatisk. Ingen mulighet for alternativ sjalting. For å få 5 trinn og auto-stikk må du opp på HEMI. Også er det utsleppet bak: et lite puslete rør! Det er skandale på en så fet bil!
Når det er sagt: snart kommer Chrysler 300 som stasjonsvogn, med 4-hjulstrekk. Da forsvinner nok likheten til Bentley, men du verden for en kul gangsterbil for norske forhold!