NRK Meny
Normal

Gammelt sirkus blir som nytt

De gamle progrockveteranene i Undertakers Circus samler troppene på ny og spiller julen inn rødt og svart.

Undertakers Circus

Undertakers Circus slik de fremstod på coveret til den legendariske 1973-utgivelsen «Ragnarock».

Foto: K&U / K&U

Thor S. Greni i Undertakers Circus i dag.

Thor S. Greni i Undertakers Circus i dag.

Foto: K&U / K&U

Denne gangen er det Østkanten Bluesklubb som får faren til Øystein Greni ( BigBang ), vokalist og låtskriver Thor S. Greni, og det nå ti mann sterke bandet fra gamle dager tilbake på scenen igjen.

90 prosent

Det skjer 19. desember på Herr Nilsen i Oslo, og ifølge Østkanten-drivkraft John Jørgen Støa er det med 90 prosent av originalbesetningen.

Undertakers Circus fra Lillestrøm slapp i 1973 LP-en «Ragnarock», som i Norsk pop- og rockleksikon beskrives som «legendarisk». Bandet var blant de første som skrev engasjerte og politiske tekster på norsk, og ble musikalsk sett sammenlignet med amerikanske Blood, Sweat & Tears og Chicago – ikke minst fordi de stilte med full blåserrekke.

Varmet opp for BigBang

Bandet eksisterte i en tiårsperiode fra 1967 med en del utskiftninger i besetningen, og har siden blitt gjenforent flere ganger. Da BigBang spilte på Sentrum Scene før jul i fjor, hadde Øystein Greni invitert med bandet som spesielle gjester og oppvarmere.

Det går også en tråd fra «Ragnarock» og fram til BigBang: En av sangene på LP-en var «Nettenes prinsesse», komponert av Thor S. Greni og Eigil Berg i fellesskap. Den dukket i 1999 opp som «Long Distance Man» opp på BigBangs album «Electric Psalmbook».

Kulturstrøm

  • – Kulturpolitikken må styrke folk

    – Politikken bør fremme den demokratiske samtalen ved å styrke evne og vilje hos befolkningen til å finne og fortolke informasjon og forstå ytringer, slår en studie av kulturens rolle i Norge fast. Studien er gjort for Kulturdepartementet, og skal gi innspill til mulige endringer i kulturpolitikken.Det vises til flere trender som man venter kommer til å påvirke hvordan kulturen påvirker samfunnet i årene som kommer. Les hele rapporten her.

  • – Kulturutbytte, men ikke i penger

    Norges utbytte av programmet som har kostet Norge nærmere 167 millioner kroner de siste tre årene er vanskelig å måle i kroner og øre, men programmet er likevel verdifullt, skriver Kulturdepartementet. De har fått evaluert Norges deltakelse i EU-programmet «Kreativt Europa». Programmet gir norske aktører innen TV, film, kunst og kultur muligheter til å samarbeide internasjonalt og til å nå ut til et større europeisk publikum. Les hele rapporten her.