Hør:
Galskapens historie
Focault undersøker om det kan forsvares å definere noen mennesker som gale. – Med hvilken rett bestemmer den offisielle kulturen at noen individer er å betrakte som gale, syke og å henvise disse menneskene til asyler eller spesialinstitusjoner. Hvordan begrunner den offentlige kulturen sin egen praksis? Focaults funn er naturligvis nedslående. Opplysningstiden med sin optimistiske vekt på fornuftens evne til å sende menneskeheten inn i saligheten – er den fremste kraften bak overgrepene på de gale.
Focault får sine lesere til å tvile på det grunnlaget offentligheten støtter seg på når mennesker sendes på asyl. Senere tar Focault for seg moderne medisin og skriver om klinikkenes tilblivelse. – Det medisinske blikkets arkeologi. Slik klargjør han de forutsetningene den behandlende legen bygger på og får fram at moderne medisin i en viss forstand patologiserer det som er avvikende.
Man kan godt si at Michel Focault er en farlig filosof.
Bebop
Charlie Christians karriere er bemerkelsesverdig fordi han var så kort tid i rampelyset. De viktigste og mest berømte opptakene vi har med Christian er gjort i en periode som ikke varte mer enn to år. For mange må Charlie Christian ha fortont seg som en raring, med den elektriske gitaren sin. Folk flest betraktet elektirisitet som noe man brukte i lyktestolper og vaskemaskiner – elektrisitet i et orkester var noe fremmed og uvant. Men Charlie lekte med den elektriske gitaren i en tid der de fleste anså ham for å drive med merkelige eksperimenter.
Likevel kunne ingen unngå å legge merke til teknikken hans. Dristige tonesprang, svingende sekstenedelsnoter og hans måte å tvinge et maksimum av følelser ut av lynraske løp over gitarhalsen gjorde at Charlie Christian ble lagt merke til. Alle med litt interesse for gitarspill kan høre hvordan Christians teknikk er kopiert av seinere gitarister.
Ukas tankekorn
Der er en forbindelse mellom Michel Focault og Charlie Christian hvis man tenker slik: Både Focault og Christian er enslags originaler som går utenfor den ferdig tråkkede løypa: Christian med sin elektriske gitar- Focault med sin interesse for det man tier om, galskapen, fengselet og asylet.
Dessuten, begge to er høykompetente innen hvert sitt felt, slik at sporene de setter blir tydelige, og kommer etter langs de stiene disse to karene tråkker. Hva synes du om den tanken? Send en e-post til Studio Sokrates og la oss få greie på hva du tenker.
Musikken
1: Grand Slam
2: Solo Flight
Lyd og video
Studio Sokrates om Charlie Christian og Michel Focault - 24. mai, 2003