Aslag Haugen og Hellbillies fikk i oppgave å åpne Norwegian Wood 2004. Foto: Arne Kristian Gansmo, nrk.no/musikk.
Flere bilder av Hellbillies på Norwegian Wood!
En oppgave som nesten alltid er utakknemlig. Og det blir ikke enklere for et band som er vant til å spille på små, svette lokaler rundt om i kongeriket. Og det var også relativt romslig i Frognerbadet fra starten klokka 18 torsdag.
Tok seg opp mot slutten
Det startet da også relativt traust, flatt og rett-opp-og-ned. Den rotnorske rocken til Ål-bandet gjør seg nok bedre på lokalet. Og det ble ikke fest på lokalet i Frognerbadet. Men hadde konserten vart en time lenger, hadde man kanskje kunnet bruke slike karakteristikker. For det tok seg opp mot slutten.
Etter 20 minutter av totalt 45 dro Trond Nagell Dahl fra NRK1-programmet Beat for Beat i gang en improvisert pianosolo. Dahl er bandets faste pianist på veien, og er et svært godt supplement til det svært godt samspilte bandet. Og hans inspirerte introduksjon til ”På Ål stasjon” var også første gang i konserten bandet klarte å få noe liv i publikum.
Løft fra tangentduo
Herfra og ut bar det kun en vei; riktig vei. For at et band skal heve seg fra plate til konsert må det skje noe ekstra. Det holder ikke at musikere står rett opp og ned og spiller låtene sine. Publikum må få noe mer enn på plata, og det gjorde det mot slutten av Norwegian Wood-åpingen.
Og det var tangent-duellantene Trond Nagell Dahl på piano og Lars Christian Narum på Hammond-orgel som var det kunstnerisk bærende elementet som reddet kvelden. Selv om Hellbillies torsdag ikke fyrte på alle sylindere.