NRK Meny
Normal

Fyrst Albert vant søksmål etter falske bryllupsrykter

Fyrst Albert og fyrstinne Charlene av Monaco har vunnet søksmålet mot en britisk avis, som i 2011 skrev at hun motvillig giftet seg med ham, og da mot betaling.

Fyrst Albert og fyrstinne Charlene

Ekteskapet mellom fyrstinne Ekteskapet mellom fyrstinne Charlene av Monaco og fyrst Albert var ikke arrangert, som Sunday Times påsto.

Foto: Åserud, Lise / NTB scanpix

Avisen Sunday Times skrev også at fyrst Albert beslagla passet hennes slik at hun ikke kunne forlate landet.

Gikk ikke med på giftemål mot penger

Bakgrunnen for ryktene var Charlenes noe mutte og svært alvorlige framtoning under bryllupet for halvannet år siden. Ifølge Sunday Times ville hun ikke gifte seg med Albert fordi hun like før bryllupet hadde funnet ut at han var far til ytterligere ett barn utenfor ekteskap, hans tredje.

Hun skulle likevel ha gått med på å gifte seg for å opprettholde fasaden mot å få betalt en klekkelig sum penger og med løfter om at ekteskapet etterpå ville bli annullert.

– Ingenting av dette var sant, sa fyrsteparets advokat Mark Thomson til den britiske domstolen tirsdag.

Fyrst Albert og fyrstinne Charlene av Monaco

Fyrst Albert og fyrstinne Charlene av Monaco besøkte Kautokeino i mars 2012.

Foto: Solum, Stian Lysberg / NTB scanpix

Får erstatning

Ifølge NTB vant fyrsteparet søksmålet. Avisen, som eies av mediemogulen Rupert Murdoch, har innrømmet at artiklene var oppspinn.

Avisen bekrefter at den vil betale fyrsteparet erstatning, men summen er ennå ikke fastsatt. Advokaten som representerte avisen i retten, ba også fyrsteparet
om unnskyldning på vegne av avisen.