Hopp til innhold

– Spillene blir designet for å skape avhengighet

Full uenighet blant fagfolk om dataspill og avhengighet.

Fra spillarrangementet The Gathering i Vikingskipet, Hamar.

Fra datatreffet The Gathering i Vikingskipet i Hamar. Her møtes unge og gamle hvert år for å spille sammen, idémyldre nye prosjekter og diskutere spillkultur.

Foto: Audun Braastad / NTB scanpix

Forrige uke publiserte Medietilsynet sin statusrapport om spillproblematikk. Her kommer det blant annet frem at det i forskningsmiljøene fortsatt hersker bred uenighet om hvordan spillene påvirker oss.

Lill Tove Bergmo, leder i Spillavhengighet Norge, mener det er på høy tid at forskere og behandlere tar problematikken på alvor.

– Vi mener det er greit å kalle det spillavhengighet. Helse-Norge er basert på diagnoser – har du ikke en diagnose, så får du heller ikke hjelp. Jeg ser en tendens til at man skal pynte på det ved å kalle det for eksempel problemspilling, sier hun.

Helene Fellman, som har spesialisert seg på behandling av dataspillrelaterte problemer, er uenig.

– Ofte andre årsaker enn spillingen

Helene Fellmann, gestaltterapeut. Foto: Privat

Helene Fellman, privatpraktiserende gestaltterapeut.

Foto: Helene Fellmann

– Som regel er det personer med andre problemer enn spillingen som oppsøker meg for spillproblematikk, sier Fellman.

Selv om hun ikke ønsker å bagatellisere problematikken for dem det gjelder, mener gestaltterapeuten at det blir for lett å kalle all problematisk atferd for avhengighet.

– For meg er det først og fremst viktig å unngå forståelsesformer som skaper avstand, for å møte unge mennesker på en god måte, sier hun.

Fellman påpeker at det å tilbringe mye tid i spilluniverser ofte bunner i andre årsaker enn selve spilluniverset. I sine møter med pasienter ser hun ofte at spillene tar form av tilpasning til en vanskelig livssituasjon.

Ståle Pallesen

Ståle Pallesen, professor i psykologi ved Universitetet i Bergen.

Foto: Magnus Vabo / UiO

For Ståle Pallesen, samfunnspsykolog og professor ved Universitetet i Bergen, er det likevel ikke tilstrekkelig å si at all spillproblematikk skyldes vanskelige livssituasjoner.

– Man kunne brukt det samme argumentet i henhold til for eksempel alkoholisme – det betyr ikke at alkoholisme ikke finnes selv om mange alkoholikere har andre bakenforliggende problemer.

– Viktig å skille mellom spillsjangre

Men det er også viktig å skille mellom ulike typer spill, mener Erling Rostvåg, liga- og turneringsansvarlig for spillnettstedet Gamer.no.

Erling Rostvåg, liga- og turneringsansvarlig hos Gamer.no

Erling Rostvåg, liga- og turneringsansvarlig for Gamer.no.

Foto: Daniel Guanio / NRK

Han påpeker at selv om mange spill er bygget rundt samme lest, så vil det også forekomme avgjørende forskjeller i spillenes avhengighetspotensiale.

Spill som åpner opp for kjøp av innhold inne i spillet – såkalte mikrotransaksjoner – kan ha større avhengighetspotensiale enn for eksempel spill som baserer seg på historiefortelling, sier Rostvåg.

Han nevner mobilspillet «Candy Crush» som ett av mange eksempler på spill som bruker mikrotransaksjoner.

– Grunn til å tro at dataspill er avhengighetsskapende

Samfunnspsykolog og professor ved Universitetet i Bergen, Ståle Pallesen, er enig med Rostvåg. Han går til hjernen for å forklare hvorfor vi kan miste kontrollen.

– Vi vet at det er funksjoner i dataspillene som fungerer belønnende, slik vi ser med rusmidler – at det er belønningssentre i hjernen som reagerer og blir trigget på samme måte - at de utløser en forsterkning av atferd, sier han.

Erling Rostvåg i Gamer.no fremhever likevel at avhengighet også kan skyldes andre, mer jordnære forklaringer enn spillenes design. Han trekker frem de sosiale aspektene ved nettrollespill som «World of Warcraft»

– Lagånden og samarbeidet i disse spillene gir en følelse av fellesskap, noe som i neste omgang kan gi følelsen av å gå glipp av noe hvis man lar være å spille, avslutter han.

Candy Crush

Candy Crush er ett av mange spill som benytter seg av såkalte mikrotransaksjoner. Betaling innad i spillene er en av funksjonene spillutviklere bruker for å lokke oss videre.

Foto: PHILIPPE HUGUEN / Afp

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober