Full krangel mellom Get og Discovery – én million nordmenn mister TV-kanaler

Én million nordmenn har mistet tilgangen til TVNorge, MAX, Fem og Eurosport-kanalene etter brudd i forhandlingene mellom Discovery og Telia. Nå beskylder de hverandre for løgn.

TVNorges hovedkvarter i Nydalen i Oslo.

TVNorges hovedkvarter i Nydalen i Oslo.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix

Telia-eide Get leverer kanaler fra Discovery til én million nordmenn, og partene forhandler om en ny avtale.

Telia og Discovery hadde forlenget forhandlingsfristen til klokka 8 tirsdag for å forhindre at Gets kunder mister kanaler som TVNorge, Max, Fem og Eurosport.

Etter åtte timer med forhandlinger på overtid opplyste Telia at Discovery ikke ville være med på en kortsiktig avtale med samme vilkår frem til en langsiktig avtale er på plass.

Dermed mister Gets kunder muligheten til å se Discovery- kanalene fra og med i dag, skriver Telia i en pressemelding.

– Til alle våre kunder vil jeg si beklager. Dette er ikke en løsning vi har ønsket. Vi har jobbet hardt med å la våre seere ha tilgang på sine vante kanaler mens vi forhandler, men dessverre har ikke Discovery ønsket dette, sier markedsleder Pål Rune Kaalen.

Håper fortsatt på løsning

Kommunikasjonsdirektør Henning Lunde i Telia sier til NRK at skjermene på de berørte kanalene gikk i svart klokken 8 i dag tidlig, og at partene står for langt fra hverandre.

– Kjernen i forhandlingene handler om våre kunders valgmuligheter. Discovery vil ha Gets seere til å betale mer for innhold som de har vist at de ikke er så veldig interesserte i. Det vil begrense valgmulighetene til Gets kunder. Samtidig er det store penger, og vi ønsker ikke at våre kunder skal måtte betale for å få noe de egentlig ikke har lyst på, sier han.

Lunde sier Telia fortsatt ønsker å komme til enighet med Discovery.

– Våre dører står alltid åpne. Vårt tilbud om at vi kan la dagens avtale fortsette mens vi forhandler, står fortsatt ved lag. Vi håper vi skal kunne løse dette så raskt som mulig, sier Lunde.

Mener Get lyver

Nordisk ansvarlig Espen Skoland i Discovery sier de også er interessert i å finne frem til en avtale.

– Jeg er like overrasket som dem. Jeg fikk beskjed om at det var brudd i forhandlingene via pressen, sier han.

Stemmer det ikke at det var dere som brøt?

– Nei, det er litt fristende å kalle det en løgn fra Get. Vi sendte et tilbud til Telia og Get i natt, og sa vi gjerne forlenger fristen for forhandling til midnatt i dag, men vi hørte aldri noe tilbake før vi hørte i pressen at det var brudd. Jeg er ganske overrasket over det Lunde sier. At vi er tilbudt å forlenge dagens avtale, stemmer heller ikke.

– Vi skulle gjerne inngått en avtale med Get, men de forlanger å betale under markedspris for våre produkter, og det er vi ikke interesserte i. Da må vi heller tilby våre kanaler direkte til brukerne, sier Skoland.

Lunde i Telia avviser beskyldingene, og sier de ga tydelig beskjed om bruddet tirsdag morgen.

TVNorge kan bli borte

Mens Discovery nylig landet langsiktige distribusjonsavtaler med Telenor, Canal Digital og Viasat, sitter det lenger inn å få på plass en avtale med Telia og Get, og søndag ble tonen mellom partene enda krassere, ifølge Kampanje.

– Det er et faktum at færre og færre ser på amerikanske Discovery sine kanaler. Dette må selvsagt gjenspeiles i en ny avtale, sier kommunikasjonsdirektør Henning Lunde i Telia søndag kveld.

Han skal ha vært provosert av at Discovery tidligere søndag informerte TV-seere på følgende vis: «Hvis du er kunde hos Get, risikerer du å miste denne kanalen fra 3. mars. Kontakt Get for nærmere informasjon. Du kan strømme denne kanalen og alt innhold fra Discovery Networks på Dplay.»

Vårlanserung 2020 av Dplay, TVNorge, Eurosport og Discoverys øvrige kanaler

Administrerende direktør Tine Austvoll Jensen i Discovery Networks Norway under presentasjonen av tv-kanalenes vårlansering i november. Nå kan det bli svarte skjermer for hele sulamitten hvis man er Get-kunde.

Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix

«Bare en kroneis i året»

Partene virker som de har ulike syn på kravet som er framsatt. Nordisk kommunikasjonsdirektør Espen Skoland i Discovery sier at det kun er snakk om «å få en fair pris» for det de leverer, og en at økningen per kunde tilsvarer «en kroneis eller to i året».

Lunde i Telia ser ingen grunn til å gi Discovery mer, når kundene bruker mindre tid på dem enn før.

– Våre kunder velger rett og slett å bruke mer tid på alle de andre alternativene og kanalene vi tilbyr på bekostning av Discovery. Da sier det seg selv at det blir useriøst av Discovery å kreve flere titalls millioner i økning i forhold til dagens avtale, sier han.

Det forhandles ifølge Kampanje parallelt i Sverige og Norge mellom den svenske Telia-ledelsen og Discovery.

Kulturstrøm

  • Halle Berry trakk seg fra rolle

    Fredag delte Halle Berry sin entusiasme for en kommende filmrolle som transmann i et Instagram Live-intervju. Mandag bad hun om unnskyldning – og trakk fra seg rollen. Hun fikk hard medfart av kritikere, blant annet for konsekvent å ha feilkjønnet sin potensielle rollekarakter når hun omtalte vedkommende, melder Variety. Mandag unnskyldte Berry seg på Twitter.

    Laster Twitter-innhold
  • Svenske tivolier krever erstatning

    Svenske fornøyelsesparker som Liseberg, Grøna Lund og Skara Sommarland krever 1,5 milliarder kroner i erstatning fordi de pålagt å holde stengt på grunn av koronapandemien. Det skriver SVT. Liseberg sier at de taper over 800 millioner kroner.