Kommentar av Stian Fjelldal.
By:Larm startet i Bergen i går, rockefestivalen hvor musikkbransjen får oppdage artistene og hvor artistene får oppdage at bransjen liker å drikke seg full.
Vanlige folk
Hadde artistene sett godt etter i går ville de også ha oppdaget at bransjen var en smule misfornøyd. I hvert fall den delen som hadde valgt Kvarteret som hovedarena.
Der var det nemlig svært trangt.
Med navn som Elektrofant, The Gin & Tonic Youth, Julian Berntzen, Gisli, Sondre Lerche og de absolutte bergensfavorittene, Spetakkel, på lista var det heller ikke annet å vente.
Men bransjen hadde nok gjerne sett at den gemene hop ikke fikk slippe så lett til.
- Sett fra en profesjonell brukers side, var verken by:Larm i fjor, eller de siste to-tre årene faktisk, særlig vellykket, sa den musikalske risksynseren, Tom Skjeklesæther, til nrk.no/musikk i går.
Bedring?
Skjeklesæther mener at arrangørene har lagt for stor vekt på å slippe inn det lokale publikummet.
Da var han neppe særlig fornøyd med starten på årets utgave av by:Larm.
Delegatene slapp riktignok inn på huset før de dødelige, men da de skulle inn i selve konsertlokalet måtte de plent finne seg i å stå i kø, platedirektører eller ikke.
Slikt blir det surmuling av.
Fornøyde artister
Artistene på sin side synes bare det er flott. Jo flere jo bedre!
Så lenge de får spille er det gøy. Ryktene går uansett og by:Larm er viktigst som overskrift på cv-en.
Men for bransjen går det på selvfølelsen løs.
Brann?
Alarmen gikk under all ståheien på Kvarteret i går. Om det var brannalarmen er vanskelig å si, men den var svært høy og tydelig og varte en god stund.
Det skremmende var at de fleste latet som ingenting og bestilte flere øl.
Men det kan jo bare ha vært delegatene som har trodd at akkrediteringen også gjelder for nødutgangene.