Hopp til innhold

Nyansert film gir rik opplevelse

Filmen om indianere og landeiere i Brasil sin konfliktfylte historie påvirker oss.

Kiowa-indianerne er i ferd med å miste sin identitet
Foto: Marie Hippenmeyer / Photo: Marie Hippenmeyer

Fuglekikkerne cruiser på elva. Lyttende, seende, sansende. Plutselig kommer halvnakne, krigsmalte indianere ut fra buskene langs bredden.

Turistene stirrer, og indianerne skyter piler mot dem eller mot treffpunkt nær dem. Båtføreren starter påhengsmotoren og setter opp farten. Det er en dramatisk turistopplevelse.

Etter at kikkerne er utenfor syn, kommer turoperatørens representant til indianerne med betaling for opptrinnet. Indianernes fremste kvinne gjør det klart at beløpet er for lite, det er mindre enn avtalt.

Kiowa-indianerne står langs elvebredden

Kiowa-indianerne 'skyter' på turister fra elvebredden.

Foto: Marie Hippenmeyer

Kaiowa

Inne på boplassen i reservatet kler de på seg sine fabrikkerte t-skjorter, jeans og caps med reklame på.

«Fuglekikkere» er en film av Marco Bechis som i dag regnes som en italiensk regissør. Han har både filmutdannelse fra og arbeider i Italia, men han har chilensk mor og vokste opp i Argentina.

Bechis er opptatt av latinamerikanske temaer, og i denne filmen forteller han historien om Kaiowa-stammens i Brasil og deres møte med landeierne.

Taper egen identitet

Det er en film om samkvemmet mellom gammel kultur og moderne liv. Filmen er i balanse, i motsetning til samfunnet. Landeierne har jord nok, og de har billig arbeidskraft. Indianerne har mistet det meste. De er også i ferd med å tape sin identitet.

Unge familiemedlemmer gir opp og henger seg i trærne. De blir gravlagt sammen med tingene de var opptatt av og som foreldrene mener ødela deres liv, som mobiltelefoner og joggesko…

Filmen engasjerer oss i både detaljer og store linjer, og vi møter utfordringene med kultivert musikk til. Musikken betoner vår opplevelse i sterk grad.

Filmen «Fuglekikkere» tar for seg forholdet mellom indianerne og landeierne

«Fuglekikkere» forteller om indianernes møte med landeierne.

Foto: Marie Hippenmeyer

God propaganda

Filmen har meninger, og er bevisstgjørende. Regnskogfondet og andre ideelle organisasjoner bruker den i sitt opplysningsarbeid. Filmen påvirker, for den virker redelig. Landeierne er ikke onde, og indianerne er ikke bare gode. Livene de lever er fulle av nyanser. Virkeligheten deres er mangesidig.

«Fuglekikkere» er god propaganda. God, fordi vi ikke føler oss manipulert. Jeg synes du skal utsette deg for den. For filmen er en rik opplevelse, som film, og historien er full av interessant informasjon.

Kulturstrøm

  • Sangtekster har blitt enklere, mer repeterende, aggressive og selvopptatte

    Et team av europeiske forskere har analyserte ordene i mer enn 12.000 engelskspråklige sanger, på tvers av sjangrene rap, country, pop, R&B og rock fra 1980 til 2020.

    Ifølge studien, som ble publiser torsdag, har sangtekster blitt enklere og mer repeterende. Tekstene har også blitt mer aggressive og selvopptatte i løpet av de siste 40 årene, skriver The Guardian.

    En av forskerne bak studien, Eva Zangerle, understreker at sangtekster kan være et «speil av samfunnet», som gjenspeiler hvordan en kulturs verdier, følelser og opptatthet endrer seg over tid. Studien trakk ikke frem hvilke artister funnene gjaldt.

    Sangtekster
    Foto: AP
  • Harvard fjerner bokomslag laget av menneskehud

    Prestisjeuniversitetet Harvard sier de har fjernet menneskehud fra innbindingen av en bok de har hatt i ett av bibliotekene sine i over 90 år.

    I 2014 ble det oppdaget at en bok var bundet inn med huden til en død kvinne.

    Harvard, som regnes som det eldste universitetet i USA, har tidligere utnyttet interessen rundt bokens morbide historie. Da det ble oppdaget at det var brukt menneskehud i innbindingen ble det omtalt som «gode nyheter for både tilhengere av innbinding med menneskehud, bokfantaster og kannibaler». I et blogginnlegg samme år skrev Harvard at praksisen med å binde bøker i menneskehud tidligere hadde vært forholdsvis vanlig.

    (NTB)