Forslaget ble lagt fram for Kulturministeren i går, i en omfattende dansk rapport som analyserer filmpolitikken i Norge.
Billettstøtten er en ordning som premierer de filmene som går godt på kino. Filmer som trekke mange publikummere får støtten utbetalt i penger i etterkant fra Filmfondet.
Styreleder i Produsentforeningen Aage Aaberge stiller seg uforstående til forslaget om å fjerne denne støtten.
- Det virker litt historieløst. Jeg tror ikke våre danske venner skjønner bakgrunnen for denne ordningen. Vi er helt avhengige billettstøtten for å opprettholde en privat filmproduksjon.
Tømmer kassa
Det betyr også at kassasuksesser som «Uno», «Olsenbanden jr» og «Hawaii, Oslo» tømmer Filmfondet for millioner som kunne vært brukt til nye, norske filmer.
Produsentene har nytt godt av denne ordningen, og kaller forslaget fra det danske konsulentfirmaet Rambøl drastisk. Hvis forslaget går gjennom blir det den største filmpolitiske endringen siden krigen, sier Aaberge.
- Vi har et utrolig lite marked. Det er bare i teorien at det er mulig å tjene inn det en film koster. Hvis staten kun skal operere med forhåndstøtte så betyr det at det er staten som bestemmer hvilke filmer som skal lages.
Sovjetiske tilstander
Aaberge mener da han kan konstatere at man får sovjetiske tilstander.
- Det er ikke sikkert det gjør noe om staten bestemmer hvilke filmer som lages. Men det blir sovjetiske tilstander, hvor staten produserer film og ikke de private. I dag har vi en tilbakebetalingsordning hvor de med filmer med stor suksess betaler tilbake til filmfondet. Men det er en absurditet hvor vi skal ha en system som staffer suksesser.
Kulturnytt, NRK P2, 21. desmeber 200