Frykter at norsk spillbransje skal flytte utenlands

Norsk spillbransje er i kraftig vekst og har skapt mange mange nye arbeidsplasser de siste årene. Men Virke frykter at deler av bransjen kan forsvinne ut av landet dersom ikke støtteordningene blir bedre.

Virke mener staten må komme sterkere på banen for å sikre at en gryende norsk spillbransje får gode vilkår for varig vekst.

En ny rapport fra Virke Produsentforeningen, som organiserer rundt 20 norske spillselskaper, viser at norsk spillbransje er i stor vekst.

Rapporten viser blant annet at bransjen omsatte for 330 millioner kroner i 2014, og sysselsetter rundt 465 norske arbeidstakere.

Men veksten har skjedd mer på tross av enn på grunn av forutsetningene, mener bransjens egen organisasjon.

– En del av skiftet Norge trenger

– Spillbransjen er i kjempevekst. Det kommer nye selskaper over hele landet. Vi ser at spillbransjen er rigget til å være en del av det økonomiske skiftet som Norge trenger med mer teknologi, mer kunnskap og nye forretningsmodeller, mener bransjedirektør Torbjørn Urfjell i Virke Produsentforeningen.

Torbjørn Urfjell

STOR VEKST: Torbjørn Urfjell, bransjedirektør i Virke Produsentforeningen, tror spillbransjen kan være med på et økonomisk skifte i Norge.

Foto: FN-sambandet

Men for sikre fortsatt vekst må staten nå tre støttende til, mener han.

– Det er alltid slik at politikken er med på å utforme om det går an å investere i denne typen bedrifter, eller om pengene pløyes inn i eiendom eller andre bransjer.

For få år siden skapte den finske spillutvikleren Rovio et globalt fenomen med sin Angry Birds-serie, og Urfjell mener suksessen skyldes finsk spillpolitikk.

– Finland har mange ganger den norske støtten i offentlige investeringer, og de har også regimer som gjør det attraktivt å investere private midler.

Frykter ingen tør satse for fullt

Smarttelefonens inntog er en del av forklaringen på hvorfor så mange norske selskaper satser på spill. Små skjermer krever mindre ressurser å utvikle for, og det gjør det lettere for småaktører å hevde seg i konkurransen.

Men skal suksessen vare, må myndighetene på banen, mener markedssjef Aurora Klæboe Berg i bergensselskapet Dirtybit, som står bak mobilsuksessen Fun Run.

Aurora Klæboe Berg

MÅ SATSE: Aurora Klæboe Berg er markedssjef i Dirtybit, som står bak mobilspillet Fun Run.

Foto: Runa Victoria Engen / NRK

– I Finland har staten vært med lenge og bygget opp spillbransjen, og får nå hundrevis av millioner i skatteinntekter tilbake. Vi går glipp av mange muligheter fordi vi mangler en strategisk satsing på spill, mener Klæboe.

Fun Run

MILLIONSUKSESS: Fun Run har blitt lastet ned over 45 millioner ganger på verdensbasis.

Foto: Skjermdump / Dirtybit

Hun mener dårlige støtteordninger gjør at mange gryende spillutviklere aldri får anledning til å satse fullt og helt på prosjektene sine.

– Det er flere som ville kunne gått ut av normal jobb og satse på spillutvikling på fulltid dersom støtteordningene hadde vært bedre. I stedet tar mange konsulentoppdrag for å få råd til å jobbe med spillutvikling, forteller Klæboe.

Kulturminister Thorhild Widvey sier hun ser at nordmenns spillinteresse har økt kraftig, og at det er store økonomiske verdier i bransjen. Hun er likevel ikke redd for at norske utviklermiljøer skal forsvinne ut av landet.

– Jeg tror det er et stort potensial for å være i Norge. Dette er en bransje som har store vekstmuligheter, sier Widvey.