I naturfagboken Yggdrasil er kapitlene delt inn i tre. En rød del med mange bilder og lite tekst, en gul del der eleven får litt flere utfordringer og en blå del, med mer tekst, der eleven kan gå i dybden.
Et av problemene er at det er eleven selv, sammen med sine foreldre, som skal velge hvilket nivå hun skal ligge på. Og da er det lett å velge minste motstands vei tror Skaalvik. Hun baserer sine vurderinger på en spørreundersøkelse av 24 lærere som har prøvd bøkene i praksis.
Foreldrene skal sammen med eleven velge hvilket nivå som passer. Foto: SCanpix
- Når skoledagen er slutt har elevene så mange aktiviteter at de ikke har tid eller rom til å velge oppgaver som er krevende, sier Skaalvik.
Skolens ansvar
Men Foreldreutvalget for grunnskolen mener det ikke kan være eleven og hennes foreldre som på egenhånd skal velge nivå.
- Foreldre har ikke forutsetninger for sitt barn til å nå de kompetansenivåene som er forventet. Her er det skolen som har ansvar for tilpasset opplæring, sier Loveleen Rihel Brenna, leder for Foreldreutvalget for grunnskolen.
Lærerne slipper
Forlagssjefen i Aschehoug, Reidun Guldal, er enig med Brenna. Men Guldal mener de nye bøkene ikke tibyt annet enn det lærere har gjort gjennom alle tider. Forskjellen er at nå inneholder de nye bøkene oppgaver tilpasset de ulike nivåene.
- Den gode læreren har alltid skjønt at hun ikke kan gi de samme oppgavene til alle. Men lærerne har lagt til rette for de forskjellige nivåene og laget oppgavene selv.
Kulturnytt, NRK P2, 7. mars 2006