Forfatter Nikolaj Frobenius skapte debatt da han i forrige uke sa at spillefilmen «Pax» aldri ville fått pengestøtte fra staten hvis ikke regissøren hadde vært kvinne.
- LES OGSÅ:
Frobenius jobbet i 2007 som langfilmkonsulent for det som da het Norsk filmfond, og tildelte «Pax» 9,2 millioner kroner i offentlig støtte.
Nå fortsetter han kritikken i kronikken «Ubehagelige sannheter», publisert i landet største aviser i dag.
– Ville kalt det svindel
Frobenius mener «Pax» slik filmen framstår på kino er «ugjenkjennelig» i forhold til prosjektet han ble presentert for – og bevilget penger til.
Frobenius mener filmmanuset i søknaden fra produksjonsselskapet Paradox i 2007 skiller seg fundamentalt fra det endelige produktet som per mandag har trukket 2.698 mennesker til kinosalene.
Krever bedre rutiner
Filmen fikk under middels kritikker i rikspressen. Dagbladet og Aftenposten ga filmen terningkast to, mens VG var noe mer positiv og trillet terningen til tre.
- LES OGSÅ:
Frobenius skriver i kronikken at tilskuddet han ga filmen ville «garantert ha blitt trukket tilbake» hadde han blitt forevist den ferdige versjonen av «Pax» i sin konsulentperiode.
Han mener også at produksjonsselskapet Paradox og Norsk filminstitutt i større grad burde tillatt ham å følge opp prosjektet.
– Helt normalt
Avdelingsdirektør Ivar Køhn ved Norsk filminstitutt var filmkonsulent sammen med Frobenius i 2007, og jobber i dag som avdelingsdirektør for utvikling og produksjon ved filminstituttet.
– Jeg har lest det opprinnelige manuset, og det er ikke gjort større endringer med det enn det som er vanlig i løpet av en slik prosess, sier han til NRK.no.
Ifølge Køhn går et filmmanus vanligvis gjennom tre skrivestadier: Det opprinnelige manuset, en ny versjon under innspillingen, og en endelig utgave under klippen.
– Dette er noe alle i bransjen vet. I «Pax» er det slik at noen rollefigurer har endret seg fra opprinnelig manus til endelig versjon, men grunntonen og ideen i filmen er den samme, sier han.
– Ville vært absurd
– Når pengestøtten er gitt er det regissør og produsent som fører prosjektet videre. Systemet vårt er basert på en slik tillit. Vi har selvsagt kontrollrutiner og følger opp prosjekter hvis det skjer vesentlige endringer, men den kunstneriske friheten må ivaretas, sier Køhn videre.
Han mener det vil være feil å gi filmkonsulentene utvidet myndighet når det gjelder oppfølging av prosjekter.
– Det ville vært absurd om en langfilmkonsulent skulle godkjenne alle endringene som blir gjort i løpet av en kreativ prosess, sier avdelingsdirektøren.
– Vil renvaske seg
Det har ikke lykkes NRK.no å få en kommentar fra produksjonsselskapet Paradox eller filmens regissør Annette Sjursen.
Til VG Nett sier Sjursen at hun mener Frobenius prøver å frata seg ansvaret for det han mener er en feilvurdering.
– Det er veldig underlig, og veldig trist at Frobenius opplever at han trenger å gjøre dette for å vaske hendene sine, sier hun.
Se traileren til filmen: