Fremdeles ikke «Spotify for lydbøker» – forbrukeren tar regningen

Alle lydbokplattformer og forlag har ennå ikke blitt enige om avtaler for lydbokstrømming, dermed må publikum ha flere abonnement for å få tilgang til alle lydbøker.

Illustrasjonsbilde kvinne lytter til lydbok

Alle norske lydbøker skal egentlig være tilgjengelig hos alle norske lydbokstrømmeplattformer, men alle avtalene er ennå ikke på plass (Illustrasjonsbilde).

Foto: Thomas Brun / NTB scanpix

Det har gått to år siden «Bokavtalen» slo fast at alle forlag skal levere filer til alle strømmeplattformer.

– Bokavtalen er krystallklar, slår Trine Stenersen, leder i Bokhandlerforeningen fast.

I den norske bokbransjen er man enige om spillereglene gjennom «Bokavtalen», som er inngått mellom Bokhandlerforeningen og Forleggerforeningen.

Der plikter alle bokhandlere å skaffe bøkene publikum etterspør, og forlagene plikter å levere dem til forhandlerne som ber om det. Det samme gjelder for digitale plattformer.

På den måten ligger det til rette for at det skal finnes Spotify for lydbøker, på samme måte som man får tak i bøker fra alle forlag i alle bokhandlere. Stenersen understreker samtidig Bokavtalen ikke går inn på detaljene mellom forhandler og forlag.

– Forbrukerne som taper i sånne tilfeller

Avtalene mellom forlagene og strømmeplattformene må de selv inngå, og disse mangler for enkelte forlag og strømmeplattformer.

– Det er åpenbart at det er forbrukerne som taper i sånne tilfeller som dette, slår Stenersen fast.

– De må da tegne flere abonnementer for å få tilgang på bredden av litteratur som vi tilbyr i bransjen, utdyper hun.

Lydbokforlaget, som eies av Gyldendal og Aschehoug, skriver på sine nettsider at de er Norges største utgiver av lydbøker. De eier også strømmetjenesten Fabel. Forlagssjef Ann-Kristin Vasseljen mener bildet er mer komplekst.

– Nå sitter vi i forhandlinger for å komme dit, men det er helt avgjørende å ivareta lønnsomhet for bransjen, tjenesten, forlag og forfatter, sier hun.

– Opplever det som krav

Ebok.no og deres strømmetjeneste ebokpluss mangler avtale med Cappelen Damm og Lydbokforlaget (som eies av Gyldendal og Aschehoug). Dermed kan de tilby bøker fra flere små og mellomstore forlag, men mangler de største bestselgerne.

– Vi opplever det mer som et krav enn en forhandling, sier daglig leder i Ebok.no Lene Røren.

– Vi mener det er kritisk for forfatterne, bransjen og lytterne å få dette på plass, mener Røren.

– Det er jeg enig i, men vi har hele tiden opplevd at vi er i forhandling, svarer forlagssjef i Lydbokforlaget, Ann-Kristin Vasseljen.

Storytel i Norge deleies av Cappelen Damm, de har avtale med mer enn 100 norske utgivere opplyser daglig leder Håkon Havik.

– Det har tatt tid å komme til enighet om betingelser med hvert enkelt forlag, men det er naturlig når nye digitale løsninger etableres, sier Havik.

Alle må bli enige

Vasseljen mener det har vært nødvendig å bruke tid for å forstå det nye markedet, og sikre lønnsomhet for alle parter.

– Det er fortsatt ingen kollektive avtaler med rettighetshavere selv om tilleggsprotokollen kom for to år siden, påpeker hun.

– Hva skal til for at publikum skal finne alle lydbøker hos alle strømmetjenester?

– At partene blir enige om de økonomiske og sikkerhetsmessige vilkårene, svarer Vasseljen.

Kulturstrøm

  • Fosse nominert til ungdomspris

    Jon Fosses «Det andre namnet» – en roman uten punktum – er blant de åtte skjønnlitterære bøkene som er nominert til Ungdommens kritikerpris 2020. Her er hele listen. De nominerte bøkene blir nå sendt til syv juryklasser i videregående skole rundt omkring i Norge. Elevene skal lese, diskutere og kåre vinneren. Prisen deles ut torsdag 12. mars 2020.

    De åtte nominerte til Ungdommens kritikerpris 2020.
    Foto: Foreningen Les!
  • Brenner for pressefrihet

    Selv har TV2-reporteren Kadafi Zamanhan kjent på rasisme og trusler her til lands, og vold og arrestasjon på jobboppdrag i utlandet, forteller han til NRK-programmet Drivkraft.

    Kadafi Zaman