407 SW har fantastiske linjer. Fronten gaper imot deg og sender tankene til brutale Ferarrier. Vindusflatene er enorme og selv taket er laget av glass. Rumpa er en blanding av rette, strenge, spisse, aggressive og buede snille linjer. Her det designerne, fremfor økonomene som har fått bestemme. Og det synes jeg er fint. Jeg liker ikke sedanutgaven av 407, men rådigger denne SW-en!
(Foto: Autoindex)
Dristig bil
Hvorfor er det da så dristig å sette en så spesiell bil som denne i produksjon? Jo, fordi 407 er arvtakeren til superkonservative 406 som solgte i bøtter og spann. Dette skal være en ”mainstreambil” med stor appell til en bred kundegruppe i mange land. 407 skal konkurrere mot Ford Mondeo, Toyota Avensis og VW Passat. Biler som kjøpes av mennesker som helst ikke vil skille seg ut! Eller er det kanskje det de vil? I så fall er 407 en genistrek og en designgave til folket.
For Peugeot 407 SW skiller seg ut. Folk snur seg etter den, og på bensinstasjoner kommer de gjerne bort for å slå av en ”jasså-prat”. Enda har jeg til gode å møte noen som ikke liker bilen. Og blant de få som har kjørt den er tonen enda mer lystig.
For høy pris?
Barrieren for kjøperne er derimot prisen. Peugeot har med 407 gjort det Saab gjorde med sin nye 9-3: satt prisen kraftig opp. Fra å selge en 406 med ”alt inkludert” til 249.900,- må du nå plusse på 50.000,- for rimeligste utgave av 407. I 300.000-pluss-klassen møter Peugeoten helt nye konkurrenter som BMW, Audi og Mercedes. Kundene av disse merkene er ikke veldig lett å få over på et nytt beite.
(Foto: Autoindex)
Luftigheten i 407 SW er fantastisk. Lydmannen vår ”onkel Knut” er ikke av den plasseringsvennlige sorten, men han stortrivdes bak rattet på SW-en. Og det er et realt kompliment, for Knut er rimelig bortskjemt etter fire år i Autofilredaksjonen.
Orkesterplass i naturen
For meg som enda har til gode å finne en trang bil, oppleves Peugeoten som en orkesterplass i naturen. Interiøret i min bil er oppgradert med en ST sportspakke, og har i tillegg delskinnseter, navigasjon, JBL-anlegg, elektriske seter og annet snacks.
Du kan velge mellom fire bensinmotorer og 2 HDI dieselmotorer til 407-en. Motorvalget er det som påvirker prisen mest, og med den største 2,0-liters dieselen på 136 hk starter prisen på 360.000 kroner. Min bil koster 400.000,- med alt utstyr. Du kan bruke inntil 600.000 på en SW, men da får du også en 3,0 liters V6 bensin på hele 211 hk.
(Foto: Autoindex)
- Føler meg spesiell
Det er lett og trives i denne bilen, og du føler deg spesiell. Og det er noe frankofile bileiere liker å bli betegnet som. De skyr brifing og snobberi, men ikke prøv å karakterisere dem som vanlige!
Jeg har også noen franske favoritter: Renault Clio V&, Citroën C2 VTS med 125 hk og Peugeot 1007 som er enda frekkere enn 407. Sistnevnte blir forhåpentligvis den neste Peugeoten jeg skal teste. Det blir bra, for den er kul den!