Frans og fuglene (Giotto)
Kjærlighetens apostel
Messiaens tonespråk er egenartet med både skinnende farger og intens smerte. Bak ligger det mange impulser, bl.a. fra fuglesang.
Det fortelles at da den fattige og fromme Frans av Assisi vandret rundt i Italia på 1200-tallet, prekte han for fuglene, og han forsto deres sang. Og nettopp Messiaen har brukt en stor del av livet sitt på å skrive ned fuglesang på noter.
Men fremfor alt vil operakomponisten skildre kjærlighetens og troens apostel Frans av Assisi. En engel spiller en viktig rolle, nydelig sunget av Marita Kvarving Sølvberg.
Marita Kvarving Sølvberg sang engelen
Regiproblemer
På en scene får denne fire timer lange operaen ofte regiproblemer. Det er mye instrumentalmusikk, og i teksten er det mest enetaler av Frans og av de han møter.
Det er en langsom fremdrift i verket, og i perioder utforsker tonespråket monotoniens grenser.
Himmelsk
Men så kommer kontrastene veltende med de mest fargesprakende danser eller vi løftes opp til himmelsk skjønnhet. Derfor er en konsertframførelse ingen mindreverdig presentasjon, særlig ikke når den skjer i Nidarosdomens vidunderlige miljø.
Det blir en internasjonal karakter over framførelsen når flere av solistene har hatt de samme rollene rundt i verden, både den britiske tenoren Stuart Kale og den norske barytonen Frode Olsen, sistnevnte rett fra opptreden i tittelrollen i Berlin.
Olivier Messiaen
Intrikat
Messiaen ønsket seg et kjempeensemble. Men ikke engang ved uroppførelsen i Paris i 1983 fikk han de 150 musikerne og de 150 korsangerne han ønsket. I Nidarosdomen ble det ca. halvparten, men under den tyske gjestedirigenten Gregor Bühls sikre ledelse gjorde alle en imponerende jobb i de intrikate rytmene og klangene.
At ikke alle detaljer var på plass ble oppveid av poesien og monumentaliteten. Nidarosdomens oratoriekor sang med musikere fra Trondheim symfoniorkester, nå kalt Olavsfestdagenes orkester, og forsterket med opp til ti slagverkere og med importerte franske spesialinstrumenter.
Oppstandelse til gleden
Konsertframførelsen i Trondheim presenterte fjerdeparten av verket, to av de åtte scenene med den avsluttende dødsscenen. Men for vennene, bl.a. sunget av den fine barytonen Tom Erik Lie, er den døde som en sommerfugl, som flyr videre.
Og operaen slutter med et halleluja for oppstandelsen til makten og æren og "la joie!", "gleden!"
Fredag 2.august sendes opptaket i NRK P2.