Frankrike vil fengsle de som ansetter undervektige modeller

Et nytt lovforslag er på trappene i Frankrike. Dersom loven blir innført kan de som ansetter modeller med en BMI under 18 risikere en straff på opp til seks måneders fengsel.

To modeller på catwalken

LOV PÅ PLASS: Allerede i 2006 fikk Italia en lov om hvilke modeller det var lov å bruke på catwalken og i annonsekampanjer. Modellene må være over 16 år og presentere en medisinsk attest som viser at de har god helse. Dette bildet er tatt under moteuken i Milano.

Foto: STEFANO RELLANDINI / Reuters

Bilde av modellen Lululeika

MÅTTE BEKLAGE: Det danske motemagasinet Cover beklaget nylig en magasinforside med en ekstremt tynn modell, og redaktøren innrømmet at bildet aldri burde stått på trykk.

Foto: Rikke Tindal

Politiker og nevrolog Olivier Veran mener ekstremt tynne modeller glorifiserer anoreksi. Han foreslår fengselsstraff eller en bot på 650.000 kroner for dem som bruker undervektige modeller på catwalken og i annonsekampanjer.

Veran mener modellene bør presentere en legeattest som viser at de har en BMI på over 18. Det betyr at modeller som er 175 centimeter høye må veie minst 55 kilo.

– Det er uakseptabelt å promotere feilernæring og å kommersielt utnytte mennesker som setter sin egen helse på spill, sier Veran til Le Parisien.

Døde av anoreksi

Spiseforstyrrelser blant modeller ble for alvor satt på dagsorden da den franske modellen Isabelle Caro lot seg avbilde mens hun hadde anoreksi. Caro døde 28 år gammel som en følge av sykdommen.

– En tilfredsstillende BMI må være på plass. Nettsider som oppfordrer unge jenter til å gå ned i vekt bør også forbys, sier Veran til Le Parisien.

Les også: – Jobben deres å være så tynne

Isabelle Caro

VILLE HA OPPMERKSOMHET: Isabelle Caro stilte opp i denne kampanjen for å få mer oppmerksomhet rundt spiseforstyrrelsen anoreksi. Den franske modellen døde av sykdommen i 2010.

Foto: Alberto Pellaschiar / Ap

– Fengsel er kanskje litt drastisk

Eivor Øvrebø

POSITIV TIL KONTROLL: Eivor Øvrebø i Team Models mener hele motebransjen bør ta seg selv i nakken, både journalistene som bruker syltynne modeller i moteserier, fotografene som tar bilde av dem og designerne som bruker dem på catwalken.

Foto: Elisabeth Tollisen / Team Modeller

– Det er et godt tiltak å bøtelegge. Fengsel er kanskje litt drastisk, sier Eivor Øvrebø i Team Models om det franske lovforslaget.

Men Øvrebø, modellmammaen i Norges største modellbyrå, er ikke overbevist om at BMI er den rette måleenheten for å vurdere modellenes generelle helsetilstand.

– Jeg roper høyt hurra for at man dropper modeller som er spikertynna. Men det finnes også jenter og gutter som er tynne, men ikke syke. Det er feil å nekte dem å gå på en catwalk.

Positive i Sverige

Modellbyrået Elite i Sverige tar imot forslaget med åpne armer.

– Det hadde vært fantastisk å ha i Sverige, det er absolutt en bra greie. Vi kjemper hele tiden mot kunder som vil ha smale modeller, sier Ida Bobbo, modellbooker hos Elite Stockholm, til Sveriges Radio.

Flere land har en lignende lov, blant annet Italia, Spania og Israel. Men modellmamma Øvrebø mener det ikke har noe med land å gjøre, det er et generelt problem i bransjen.

– Dette er et problem i Paris, London og New York, sier Øvrebø til NRK.

Kulturstrøm

  • Kulturministeren tipser om serier

    Kulturminister Trine Skei Grande besøkte denne uka Filmpolitiets podkast «Serietips» og deler sine seriefavoritter. Hun slår også et slag for dårlige serier.

    Legger frem Mediemelding
    Foto: Shad Madian / NRK
  • Staten har ansvar for Tinnosbanen

    Riksantikvaren meiner Bane Nor har eit ansvar for at Tinnosbanen blir sett i køyrbar stand for tog igjen. Jernbanedirektorat har rekna ut at det vil koste 300–500 millionar kroner å ruste opp Tinnosbanen som ein museumsbane for turisttog.

    Tinnosbanen
    Foto: Helge Carlsen / NRK
  • Gjev designpris til «Vindskip»

    Det tyske designrådet har tildelt en internasjonal pris til designet av «Vindskip». Båten reduserer klimagass og er tenkt som miljøvennlig frakteskip for biler. Gründeren Terje Lade fra Ålesund mottar prisen i Frankfurt 7. februar.

    Terje Lade har vunnet internasjonal designpris for Vindskip
    Foto: Lade AS