Edvard Munch: Vinter ved Nordstrand 1900-1901 (Munch/BONO/2014).
Foto: Nina Skurtveit / NRKDen store inspirator
Med utgangspunkt i bilder fra Stein Erik Hagens private kunstsamling, Canica, skal denne utstillingen vise hvordan Edvard Munchs bilder inspirerte andre kunstnere. Både de ekspressive, eksperimentelle, surrealistiske og ikke minst de tyske ekspresjonistene. Utstillingen er organisert av Munch-museet i samarbeid med Canica Kunstsamling. Den ble først vist på Munch-museet våren 2013 og kan sees i Kode 2 (Stenersenbygningen av Bergen Kunstmuseum) til og med 19. januar i år.
Ulike samlinger
En kunstsamling kan være bygget opp på mange måter. Rasmus Meyer som vi tidligere har snakket om i Kunstreisen, hadde det ambisiøse mål å vise hele utviklingen i norsk kunsthistorie ved å samle de beste verkene av våre viktigste kunstnere. Canica Kunstsamling derimot "er konsentrert rundt modernisme og avantgarde i Norden og Nord-Europa gjennom første halvdel av 1900-tallet", kan vi lese i katalogen.
Supplerer og utfyller
Med profesjonell hjelp fra kunsthistoriker Steinar Gjessing er Canica blitt en interessant samling. Ikke minst fordi den supplerer de hullene våre offentlige kunstsamlinger har, særlig når det gjelder tyske ekspresjonister som ikke sto høyt i kurs hos datidens innkjøpskomité ved Nasjonalgalleriet . Det franske derimot var forbildet. På denne utstillingen blir noen få Munch-bilder satt opp mot eksempler fra ulike "ismer" og stilarter og viser at vår store kunstner var - direkte eller indirekte - inspirator for svært ulike kunstnere helt frem til idag.
T.v. Munch: 'Urmennesket (1905), t.h. Schmidt-Rottluff: Pike foran speilet (1914). Begge tresnitt.
Foto: Nina Skurtveit / NRKKarel Appel: Personnage et oiseau, 1956 (Appel/BONO/2014).
Foto: Nina Skurtveit / NRK