Fra Munch til Slettemark

Edvard Munch var en viktigere inspirator enn tidligere antatt, både for kunstnere i sin samtid og for dem som fulgte etter. Dette er hovedtanken bak utstillingen "Fra Munch til Slettemark".

Fra utstillingen "Fra Munch til Slettemark". Stein Erik Hagens samling i Kode2.

Fra utstillingen 'Fra Munch til Slettemark'. Stein Erik Hagens samling i Kode2.

Foto: Nina Skurtveit / NRK

Edvard Munch: Vinter ved Nordstrand 1900-1901 (Munch/BONO/2014).

Edvard Munch: Vinter ved Nordstrand 1900-1901 (Munch/BONO/2014).

Foto: Nina Skurtveit / NRK

Den store inspirator

Med utgangspunkt i bilder fra Stein Erik Hagens private kunstsamling, Canica, skal denne utstillingen vise hvordan Edvard Munchs bilder inspirerte andre kunstnere. Både de ekspressive, eksperimentelle, surrealistiske og ikke minst de tyske ekspresjonistene. Utstillingen er organisert av Munch-museet i samarbeid med Canica Kunstsamling. Den ble først vist på Munch-museet våren 2013 og kan sees i Kode 2 (Stenersenbygningen av Bergen Kunstmuseum) til og med 19. januar i år.

Ulike samlinger

En kunstsamling kan være bygget opp på mange måter. Rasmus Meyer som vi tidligere har snakket om i Kunstreisen, hadde det ambisiøse mål å vise hele utviklingen i norsk kunsthistorie ved å samle de beste verkene av våre viktigste kunstnere. Canica Kunstsamling derimot "er konsentrert rundt modernisme og avantgarde i Norden og Nord-Europa gjennom første halvdel av 1900-tallet", kan vi lese i katalogen.

Supplerer og utfyller

Med profesjonell hjelp fra kunsthistoriker Steinar Gjessing er Canica blitt en interessant samling. Ikke minst fordi den supplerer de hullene våre offentlige kunstsamlinger har, særlig når det gjelder tyske ekspresjonister som ikke sto høyt i kurs hos datidens innkjøpskomité ved Nasjonalgalleriet . Det franske derimot var forbildet. På denne utstillingen blir noen få Munch-bilder satt opp mot eksempler fra ulike "ismer" og stilarter og viser at vår store kunstner var - direkte eller indirekte - inspirator for svært ulike kunstnere helt frem til idag.

T.v. Munch: "Urmennesket (1905), t.h. Schmidt-Rottluff (1914). Begge tresnitt. (BONO/2014).

T.v. Munch: 'Urmennesket (1905), t.h. Schmidt-Rottluff: Pike foran speilet (1914). Begge tresnitt.

Foto: Nina Skurtveit / NRK
Karel Appel: Personnage et oiseau, 1956 (Appel/BONO/2014).

Karel Appel: Personnage et oiseau, 1956 (Appel/BONO/2014).

Foto: Nina Skurtveit / NRK

Kulturstrøm

  • Samisk tromme tilbake til Norge

    Danmarks kulturminister har bestemt at eierskapet til en sjelden tromme fra 1691 kan overføres til det samiske museet i Karasjok i Norge.

    Det samiske folket i Norge har lenge krevd at eierskapet skal overføres.

    Nå opplyser den danske kulturministeren Ane Halsobe-Jørgensen at hun har gitt tillatelse til dette, skriver NTB.

    Samisk tromme
    Foto: Terje Bendiksby / NTB
  • En halv million så Rådebank i helgen

    Så langt er sesong tre av NRK-serien Rådebank enda mer populær enn sesong to.

    Tredje sesong ble publisert i forrige uke og sendt på TV i helgen. Så langt har sesong tre 160.000 flere seere enn sesong to hadde på samme tidspunkt.

    – Fallhøyden etter sesong 2 var stor, men med disse seertallene og gode anmeldelser føler jeg vi kan puste lettet ut, sier Tom Marius Kittilsen, produsent i Fenomen som lager serien for NRK.

    Det er bare fire episoder av serien som er ute til nå. To til blir sluppet på NRK TV på torsdag. Og de siste to kommer torsdag 3. mars.

    Rådebank sesong 3
    Foto: Max Emanuelson
  • Facebook-varsler åpner SKUP-konferansen

    Den tidligere Facebook-ingeniøren Frances Haugen, som i fjor varslet om Facebooks metoder til myndigheter og presse, kommer til journalistkonferansen SKUP.

    Frances Haugen lekket i fjor titusenvis av interne Facebook-dokumenter til amerikanske myndigheter og Wall Street Journal.

    Dokumentene førte til en rekke avsløringer om hvordan selskapet har ignorert informasjon om den skadelige påvirkningen produktene deres har på brukerne, og om at flere av deres egne ingeniører har lite tro på Facebooks strategi for å bekjempe falske nyheter og feilinformasjon.

    SKUP-konferansen holdes i Tønsberg fra 1. til 3. april og arrangeres av Stiftelsen for en Kritisk og Undersøkende Presse (NTB).

    Frances Haugen i Kongressen 1. desember.
    Foto: ALEX WONG / AFP