Klokka er 13.57 dagen før valgdagen. Ifølge GoogleMap befinner alle de danske partilederne seg i København. Bortsett fra Per Ørum Jørgensen fra Kristendemokratene, som er i Holstebro.
På grunn av Danmark Radios (DR) omfattende valgkampdekning kan alle politiske nerder følge sine partiledere fra 06.00 om morgenen til 22.00 om kvelden. Alt de sier og gjør, hvert skritt de har tatt, hver tv-debatt, hver statusoppdatering på Facebook, og hvert kvitter på Twitter blir fortløpende publisert på tv, radio og nett.
– Politikerne får lov til å sove alene, men det er også det eneste, sier Ralf Andersson, ansvarlig for valgkampdekningen i DR.
Statusoppdateringer på Facebook
Klokka er 14.00. Pia Kjærsgaard fra Dansk Folkeparti svirrer rundt på universitetsområdet. Googlemarkøren for statsministerkandidat Helle Thorning-Schmidt fra Socialdemokratiet viser at hun holder til ikke langt fra Kongens Nytorv. Sist vi hørte noe fra henne var klokka 10:32. Da oppdaterte hun sin status på Facebook: «Er med Villy for at dele roser ud ved Storkespringsvandet kl. 11.30. I aften håber jeg, at I ser med i den afsluttende duel med Lars Løkke Rasmussen på DR1. (...)».
– Vi synes det er viktig at man som velger kan følge denne korte og intenst konsentrerte valgkamp i Danmark helt tett på. For oss er dette ikke en presidentvalgkamp mellom to personer og to blokker røde og blå, men en valgkamp mellom alle ni partier som stiller opp. Derfor har vi fulgt alle ni så tett, sier Andersson.
Folk vil ha nyheter kjapt
I begynnelsen var noen av politikerne skeptiske og tilbakeholdne. Alle aksepterte å bli fulgt så tett.
– Medieutviklingen de siste årene har eksplodert. Folk er aktiv på deres Iphone, Ipad, på nett, på sosiale media, Twitter og så videre. Det betyr at de stiller krav om her og nå å bli oppdatert om hva som skjer. De vil ikke vente på kveldsnyhetene eller å lese om det i avisene dagene etter.
Respekterer privatlivets fred
Samtidig understreker Andersson at de respekterer privatlivets fred.
– Vi går ikke inn steder vi ikke har fått angang til. Dessuten har det vært tilfeller der politiet har bedt om at vi ikke følger statsministeren av sikkerhetsmessige årsaker. Det har vi respekt for.
Andersson mener at DR som en stor medieinstitusjon skal kunne matche slike ønsker og krav.
– Vi vil hele tiden oppdatere folk om hva som skjer i valgkampen; hva er debattene?, diskusjonenene, de seneste reaksjoner og utvikling.
– Publikum vil ha det
Statsminister Lars Løkke Rasmussen oppdaterte Facebook kl. 13.26 og har så langt fått 29 kommentarer. Han befinner seg forresten ikke langt fra kanalen akkurat nå, viser markøren.
Tidligere på dagen, kunne den interesserte leser følge med på Googles satelittbilde, som viste dem hvordan Løkke Rasmussen forflyttet seg fra sin bolig til deltakelse i «Go' morgen Danmark».
Ifølge Andersson har publikum tatt godt i mot den brede politikerdekningen.
– Tirsdag fikk vi tall på nettbruken. Vi har fordoblet vårt normale forbruk på valgkampens tre uker på grunn av dette.
Lenger nede på siden kan leserne stemme på hvilken kandidat som har klart seg best i valgkampen, teste sine egne partikunnskaper, og gjette hvilken politiker som har sagt hva på sin statusoppdateringer på forskjellige sosiale medier.
Ikke aktuelt for NRK
– Vi må jo diskutere alle kreative ideer, men jeg tviler på at dette blir aktuelt for oss, sier nyhetsredaktør i NRK, Stein Bjøntegård.
Bjøntegård synes dekningen virker noe ekstrem.
– Jeg tror kanskje det blir skjev fordeling mellom dekning av person og sak. I en valgkampdekning bør sakene fortrinnsvis stå i første rekke.
Han legger til at NRK selv prøver å sette dagsorden for hva kanalen skal gjøre i valgkampen.
– Her lar DR politikerne bestemme hva som skal settes på dagsorden. Så enkelt vil ikke jeg at det skal være.
– Gripende dumt
Trine Schei Grande (V) synes det DR gjør er gripende dumt.
– Det er ganske offisielt hvor vi politikere er når vi gjør jobben vår. Jeg lurer litt på hvordan type politikere du hele dagen deres skal offentliggjøres på denne måten.
Grande sier hun vil ha politikere som av og til stikker seg bort og tar en øl med venner og kliner med kjæresten sin, uten at noen nødvendigvis skal vite om det.
– Politikerne må akseptere at vi i en kort og konsentrert valgkamp på mindre enn tre uker følger dem tett, sier Ralf Andersson.
Han sier de ikke har noe i mot det, tvert imot ser det på det som en mulighet til å komme mye i mediene.
– Utfordringen for oss er å stadig stille kritiske spørsmål og utfordre politikerne på deres politikk og statementes. Vi skal fremdeles gi dem det nødvendige journalistiske kvalifiserte motspill.