NRK Meny
Normal

Forunderlige følelser

Bill Evans: – For en som legger for dagen slike følelser som finnes i din musikk må livet være uvanlig smertefullt.

En vårdag i nittenfemtini kommer den unge Gene Lees på jobb i jazzmagasinet Down Beat. Han går bort til hylla der grammofonplater til anmeldelse ligger og snapper opp en ny plate fra Riverside Records: - Everybody Digs Bill Evans. Hjemme på hybelen la han plata på spilleren i nitida om kvelden. Klokka fire neste morgen lå Gene ennå på sofaen og lyttet. – Det var ikke først og fremst teknikken som imponerte meg, skriver han, det var følelsene Evans formidlet. – Først tenkte jeg at det bare var jeg som opplevde noe spesielt, seinere har jeg forstått at mange har det på samme måten med Bill Evans. Det må være fordi musikk er den kunstformen som utsier det uutsigelige. Tonene beveger seg hinsides språket vårt. Musikken overtar der språket møter veggen.

Hør: Studio Sokrates om Hannah Arendt og Bill Evans, del 1, 22. feb. 2003

Hør også: Studio Sokrates om Hannah Arendt og Bill Evans, del 2, 1. mars 2003

Hør tredje del Studio Sokrates om Hannah Arendt og Bill Evans, del 3, 8. mars 2003 , om Eichmannsaken og Ondskapens banalitet

Hør del fire: Studio Sokrates om Hannah Arendt og Bill Evans, del 4, 15. mars 2003

Fanbrev

- En dag eller to etter at jeg hadde lyttet til Bill Evans Everybody Digs skrev jeg et fanbrev til ham, forteller Lees. – Musikken din høres ut som kjærlighetsbrev til verden og oss som er dømt til å leve her, skrevet fra enecelle i et fengsel der hjertet ditt er sperret inne. – For en som legger for dagen slike følelser som finnes i din musikk må livet være uvanlig smertefullt.

Det viste seg å være riktig. Halvt walisisk, halvt russisk kom Bill til verden i Plainfield, New Jersey den 16. august, 1929. Studerte musikk med vekt på piano, fløyte og musikkteori. Evans tok med seg sitt grundige kjennskap til mestrene i den seriøse musikken inn i jazzens univers.

Ravel. Debussy, Scriabin, Bartok, Prokofieff, Rachmaninoff. Man kan høre ham spille solo med hele akkorder, med begge nevene i virksomhet – og det virker som om Ravel har stått opp fra de døde og havnet i en jamsession som spiller cool jazz. (Ted Gioia, The history of Jazz, s. 298)

Hannah Arendt og Bill Evans

Å sette filosofen Hannah Arendt sammen med pianisten Bill Evans viser seg å være ett spennende prosjekt, tenker jeg nå, etter at de første sendingene av Studio Sokrates er produsert. Finnes det et felles geometrisk sted med plass til både Evans og Arendt? - Ja jeg tror det.

Man kan sette kompetanse opp på x-aksen, og lykke på y-aksen. Da når Evans og Arendt høyt hvis man ser på talent og kyndighet – men begge kommer negativt ut når det gjelder lykken. Begge levde hva jeg vil kalle ulykksalige liv. Kan jeg begrunne dette, mon tro?

Dere skjønner ingenting!

svarte Evans da Gene Lees besøkte ham i leiligheten hans. Lees hadde fått den ubehagelige oppgaven å tilby Evans hjelp til å komme seg ut av narkotikahelvetet. – Dere skjønner ingen ting! – Hver dag våkner jeg på randen av min egen grav – og så må jeg ut og fikse. Da oppstår jeg fra de døde.

– Hver dag er et helt menneskeliv med død, fødsel og gjenoppstandelse i et slags mikrokosmos. Bill hadde ingen penger, ingen klær, ingen mat og gjeld over hele byen. Torpedoer truet med å brekke armene hans. Han hadde ingen strøm, ei lyspære var koblet til ei ledning han hadde strukket ut til sikringsboksen hos naboen.

Den store kjærligheten

En vakker dag i året nittentjuefem tar en nitten år gammel jødisk studine plass i auditoriet hos den verdensberømte filosofen Martin Heidegger. Lynende intelligent og begavet – og med et utseende som fikk menn til å legge vekk avisen og lytte. Hannah og Martin forelsket seg, til tross for at Heidegger var gift med Elfride og hadde en sønn. Hannah falt for ham – og hennes kjærlighet til Heidegger varte livet ut.

Han ble nazist, hun var jøde. I nittentrettitre ble Heidegger innsatt som rektor av nazistene, Hannah Arendt ble arrestert av Gestapo, men unnslapp og rømte via Paris til USA. Det er ikke å ta munnen for full å påstå at dette er ett av de mest forrykte kjærlighetsforholdene i forrige århundre.

Ulykksalige

Hver på sitt område hogger likevel Hannah Arendt og Bill Evans ut hvert sitt monument i filosofien og jazzens historie. Man kan si at Hannah Arendt skriver sin filosofi som en måte å undersøke og å forstå sitt eget liv og den tid hun lever i. Filosofen Einar Øverenget skriver i sin bok om Arendt at – stilt overfor en samtid hvor totalitære ideologier angrep menneskets verdighet mer systematisk enn noen gang tidligere, oppdaget hun at det ikke var hat eller uvitenhet som lå til grunn for den umenneskelighet som fant sted. (…) Det var noe enda farligere, nemlig ganske alminnelige mennesker. … Dette leder oss over til

Ukas utfordring fra Studio Sokrates

Vi har en liten eske filosofipastiller liggende på lager til de av dere som vil prøve å fritenke litt. Hannah Arendt myntet begrepet Ondskapens banalitet, og siktet til at det lar seg gjøre å gjennomføre onde handlinger – rett og slett ved å være konform og lydig mot øvrigheten og de herskende tanker.

Musikken

- Jeg har Evans nok til å holde på til langt over påske, sa Knut Borge etter å ha oppholdt seg en ettermiddag under bokstaven E i sitt platearkiv. Han presenterer disse to i denne sendingen:

1: MY FOOLISH HEART (LIVE)

Kompon. : YOUNG, VICTOR (USA)

Komp-år : 1949

Utøver : EVANS, BILL (USA) - TRIO

Genre : JAZZ

Besetn. : KLAVER + INSTR

Innspilt: 19610625 Utgitt: 1961 / 1998 Spor: 0001 Tid: 0453

Merknad : FOR UTØVERE SE OMSLAG - REMASTER - LIVE-OPPTAK; THE VILLAGE VANGUARD, NEW YORK CITY, USA

Platetit: WALTZ FOR DEBBY

Merke-nr: ORIGINAL JAZZ CLASSICS OJC20 210-2

2:I HEAR A RHAPSODY

Kompon. : FRAGOS, GEORGE + BAKER, JACK + GASPARRE, DICK

Komp-år : 1940

Utøver : EVANS, BILL (USA) + HALL, JIM (USA)

Genre : JAZZ

Besetn. : DUO: KLAVER + GITAR

Innspilt: 19620424 Utgitt: 19880000 Spor: 0003 Tid: 0435

Platetit: UNDERCURRENT

Merke-nr: BLUE NOTE CDP 7 905832

Medium : CD Antall: 1

Studio Sokrates om Hannah Arendt og Bill Evans, 1 del. 22. feb. 2003