NRK Meny
Normal

Fortsatt opplagsfall for papiravisene

Trenden fortsetter: Ingen av landets ti største aviser vokste i opplag på papir i fjor.

Norske aviser

FÆRRE OG FÆRRE LESERE: Alle landets ti største aviser opplevde fall i opplagstallene på papir i fjor.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB Scanpix

Det viser ferske tall fra Mediebedriftenes Landsforening.

VG på hverdager har det største fallet i nettoopplag på papir, med en nedgang på 15,96 prosent fra året før.

Erik Wilberg

– PAPIRAVISEN VIL DØ: Men avisen vil leve, sier medieforsker Erik Wilberg.

Foto: privat

– Myten om bikkja som kommer med dagens avis mens du sitter med kaffen, stemmer ikke. Den er erstattet av at du sitter på bussen med nesen nede i mobilen, sier medieforsker Erik Wilberg ved Handelshøyskolen BI.

– Når dør papiravisen?

– Papiravisen fases sakte ut, og den trenden vil bare fortsette. Merkevaren avis vil dog ikke dø, men distribusjonsplattformen papir vil dø. Avisen vil i stedet spre seg over flere enheter, sier han.

Nisjeavisene vinner terreng

De store vinnerne i papiropplag er, i likhet med i fjor, barneavisen Aftenposten junior og Klassekampen. Dessuten har Dag og Tid en opplagsvekst på 12,5 prosent.

– Nisje- og lokalaviser er opplagsvinnere. De greier å grave ut markedet og skape sin leserskare, sier Wiberg.

Aftenposten junior

STOR VEKST: Aftenpostens barne- og ungdomsutgave Aftenposten junior vokser i opplag med 5 952 eksemplarer fra 2013 til 2014.

Foto: Aftenposten / Facebook
Interiørmagasinet

INTERIØRVINNEREN: Vokste fra 103 000 til 179 000 i opplag fra 2013 til i fjor.

Foto: Interiørmagasinet / Facebook

Klassekampen og Nationen er de eneste riksdekkende dagsavisene med opplagsøkning for papiravisen. Førstnevnte har en vekst fra 17 648 til 19 025.

– Overskuddet fra veksten går direkte til flere redaksjonelle stillinger, sier Klassekampens redaktør Bjørgulv Braanen i en pressemelding.

Enorm framgang for interiørmagasinene

Mens den trykte avispressen stort sett møter motgang, er én papirsjanger i vekst: kulørte blader om hus og hjem.

Ni av elleve norske interiørmagasiner økte nemlig i lesere i fjor, viser tallene fra Mediebedriftenes landsforening.

– Vi ser at slike koseblader, det kona kaller «bla'-blader», vokser. Det er magasiner du kan drømme deg bort i og bruke tid på. Vi ser derfor at interiør- og reisemagasiner er vekstmarkeder, sier medieforsker Erik Wilberg.

LES OGSÅ:

Lesertall for norske interiørblader

Opplag 2013

Opplag 2014

Prosentvis endring

Interiørmagasinet

103 000

179 000

+74,0%

KK Living

40 000

62 000

+55,1%

Maison Interiør

68 000

100 000

+46,6%

Lev Landlig

92 000

121 000

+31,7%

Bo Bedre

134 000

168 000

+24,8%

BoligPluss

118 000

142 000

+20,3%

Bonytt

230 000

240 000

+4,7%

Rom123

130 000

133 000

+2,7%

BoligDrøm

112 000

114 000

+1,8%

Vakre Hjem & Interiør

103 000

99 000

-3,1%

Hus&Bolig

295 000

245 000

-16,9%