Hopp til innhold

Fortsatt opplagsfall for papiravisene

Trenden fortsetter: Ingen av landets ti største aviser vokste i opplag på papir i fjor.

Norske aviser

FÆRRE OG FÆRRE LESERE: Alle landets ti største aviser opplevde fall i opplagstallene på papir i fjor.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB Scanpix

Det viser ferske tall fra Mediebedriftenes Landsforening.

VG på hverdager har det største fallet i nettoopplag på papir, med en nedgang på 15,96 prosent fra året før.

Erik Wilberg

– PAPIRAVISEN VIL DØ: Men avisen vil leve, sier medieforsker Erik Wilberg.

Foto: privat

– Myten om bikkja som kommer med dagens avis mens du sitter med kaffen, stemmer ikke. Den er erstattet av at du sitter på bussen med nesen nede i mobilen, sier medieforsker Erik Wilberg ved Handelshøyskolen BI.

– Når dør papiravisen?

– Papiravisen fases sakte ut, og den trenden vil bare fortsette. Merkevaren avis vil dog ikke dø, men distribusjonsplattformen papir vil dø. Avisen vil i stedet spre seg over flere enheter, sier han.

Nisjeavisene vinner terreng

De store vinnerne i papiropplag er, i likhet med i fjor, barneavisen Aftenposten junior og Klassekampen. Dessuten har Dag og Tid en opplagsvekst på 12,5 prosent.

– Nisje- og lokalaviser er opplagsvinnere. De greier å grave ut markedet og skape sin leserskare, sier Wiberg.

Aftenposten junior

STOR VEKST: Aftenpostens barne- og ungdomsutgave Aftenposten junior vokser i opplag med 5 952 eksemplarer fra 2013 til 2014.

Foto: Aftenposten / Facebook
Interiørmagasinet

INTERIØRVINNEREN: Vokste fra 103 000 til 179 000 i opplag fra 2013 til i fjor.

Foto: Interiørmagasinet / Facebook

Klassekampen og Nationen er de eneste riksdekkende dagsavisene med opplagsøkning for papiravisen. Førstnevnte har en vekst fra 17 648 til 19 025.

– Overskuddet fra veksten går direkte til flere redaksjonelle stillinger, sier Klassekampens redaktør Bjørgulv Braanen i en pressemelding.

Enorm framgang for interiørmagasinene

Mens den trykte avispressen stort sett møter motgang, er én papirsjanger i vekst: kulørte blader om hus og hjem.

Ni av elleve norske interiørmagasiner økte nemlig i lesere i fjor, viser tallene fra Mediebedriftenes landsforening.

– Vi ser at slike koseblader, det kona kaller «bla'-blader», vokser. Det er magasiner du kan drømme deg bort i og bruke tid på. Vi ser derfor at interiør- og reisemagasiner er vekstmarkeder, sier medieforsker Erik Wilberg.

LES OGSÅ:

Lesertall for norske interiørblader

Opplag 2013

Opplag 2014

Prosentvis endring

Interiørmagasinet

103 000

179 000

+74,0%

KK Living

40 000

62 000

+55,1%

Maison Interiør

68 000

100 000

+46,6%

Lev Landlig

92 000

121 000

+31,7%

Bo Bedre

134 000

168 000

+24,8%

BoligPluss

118 000

142 000

+20,3%

Bonytt

230 000

240 000

+4,7%

Rom123

130 000

133 000

+2,7%

BoligDrøm

112 000

114 000

+1,8%

Vakre Hjem & Interiør

103 000

99 000

-3,1%

Hus&Bolig

295 000

245 000

-16,9%

Ekspander/minimer faktaboks

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober