Undersøkelsen er utført av TNS Gallup på vegne av Mediebedriftenes Landsforening. Ifølge undersøkelsen opplever nesten alle papiraviser en tilbakegang, selv om tre av fire nordmenn fremdeles leser minst én papiravis daglig.
To tredjedeler av avistitlene som måles i TNS Gallups Forbruker & Media har lesernedgang. Nedgangen er totalt på syv prosent, og det er de rene løssalgsavisene og helgeutgavene som går mest tilbake.
- Les også:
- Les også:
Den samlede oversikten viser likevel at 88 prosent av befolkningen over 12 år leser minst én papiravis eller nettavis hver dag.
Tilbakegang for nisjeavisene
For første gang på mange år opplever også nisjeavisene en sterk tilbakegang.
Veksten i lesertall for Morgenbladet og Klassekampen har stoppet opp. Andre nisjeaviser, som Dagens Næringsliv, Finansavisen, Vårt Land og Nationen har tilbakegang. Totalt taper nisjeavisene 8,1 prosent.
Nedgang for lokalavisene
De større regionavisene har en langt bedre utvikling. Aftenposten, Adresseavisen, Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad taper noen lesere, men nedgangen er langt mindre. Også oppslutningen om lokalavisene faller med 4,7 prosent.
Mediehusene greier seg best, men lesernes oppslutning om andre plattformer dekker ikke lenger opp for minsket oppslutning om papiravisene. Et unntak er imidlertid Aftenposten som totalt har fått økt sin oppslutning fra leserne.
I alt 38.000 intervjuer er gjennomført fra juli 2009 til juli 2010.
Veksten fortsetter for kvinnebladene
Fra august 2009 til juni 2010 har bladene Vakre Hjem & Interiør, Costume, Fri Flyt, Hyttemagasinet og Lev Landlig en vekst på over 10 prosent. I tillegg opplever Det Nye, KK, Kamille, Henne, Elle, Tara, Cosmopolitan og Costume en vekst i lesertallene, skriver Mediebedriftenes Landsforening på sine nettsider.
Blader som tar for seg Aktuelt og TV har størst tilbakegang. De store titlene, Se og Hør, Se og Hør Weekend og Her og Nå, mens bladet På TV er eneste av de 7 titlene med vekst.