Mobilen redder mediehusene

Leserne forsetter å flykte fra papiravisen, men drar opp mobilen i stedet.

Mobile enheter

VOKSER: Mobilen har blitt papiravisenes redning. Mens de flykter fra trykte medier, leser de nyhetene på mobil i stedet.

Foto: Solum, Stian Lysberg / NTB scanpix

Papiravisene sliter, viser halvårsrapporten fra MBL som ble lagt frem i dag, men flere mediehus styrker eller beholder markedsandelene sine takket være mobil.

I samarbeid med TNS Gallup presenterer MBL offisielle lesertall for norske aviser, nettaviser og magasiner/ukeblader.

– Tilbakegangen for papirutgavene er kraftigere enn det vi har sett tidligere, skriver TNS Gallup i sin rapport.

– Eksklusiv tilgang

Fra perioden august 2013 til og med juli 2014 falt antall lesere med 8,4 prosent og fortsatt leser 2.659.000 personer over 12 år en papiravis hver dag.

Lesingen av avisenes nettutgaver var i samme periode langt mer stabil med en svak tilbakegang på 1,5 prosent.

Her finner du link til alle lesertallene

Det begrunner TNS Gallup med at flere aviser nå helt eller delvis gir sine abonnenter eksklusiv tilgang til sine nettsider.

– Dessuten har mye av nettlesingen gått til mobile plattformer. De nye lesertallene fra TNS Gallup viser en kraftig vekst for mobilutgavene, noe som fører til at noen av de store mediehusene fortsatt styrker sin samlede markedsposisjon, skriver de videre i sin rapport.

Lokalavisene sliter

Nedgangen for lokalavisene fortsetter og samlet faller de med nesten ni prosent. Halvpartene av nettavisene har vekst.

Totalt sett går det bedre for VG og Dagbladet, selv om de mister lesere på papir. Det kan de takke mobilen for.

– Lesertallene for papirutgavene faller fortsatt kraftig, VG faller med vel 16 prosent og Dagbladet med vel 11 prosent, mens mobilutgavene har en kraftig vekst, begge med 17-18 prosent. Nettutgavene har en svak positiv utvikling. Helge-magasinene til VG og Dagbladet har hatt en tilbakegang.

Regionavisene har siden forrige måling forbeholdt deler av sine nettutgaver for abonnentene.

– Men Aftenpostens nettutgave har til tross for dette hatt en vekst på nesten 3 prosent, mobilutgaven vokste med cirka 20 prosent, mens papirutgaven hadde en nedgang på 5,5 prosent. Samlet når Aftenposten daglig nesten 1,3 mill. lesere.

Espen Egil Hansen

MOBIL-LØFT: Espen-Egil Hansen og Aftenposten har hatt en økning i antall lesere på 20 prosent på mobil.

Foto: Junge, Heiko / NTB scanpix

Klassekampen har en vekst på knappe sju prosent, Morgenbladet cirka to prosent og Nationen har hatt en vekst på hele 11 prosent. Nationen har også en solid vekst på nettutgaven.

Dagens Næringsliv og Finansavisen har tilbakegang. Samlet går lesertallet for denne gruppen tilbake med 3,4 prosent., melder samme kilde.

NRK kan vise til gode tall både på nett og mobil. Både mobil og nett har fått godt over 100.000 nye lesere på ett år. Andre kvartal i år leses NRK på mobil av 406.000. De fleste av NRKs distriktskontor har også økt det siste året..