– Dette er en fantastisk mulighet for meg som ung dirigent til å jobbe med kjempeflinke musikere over en lang periode. Jeg hadde veldig lyst på jobben, og gleder meg, sier Halldis Rønning.
Den nye assisterende dirigenten i Bergen Filharmoniske Orkester er historisk: Hun er den første norske kvinnen som blir ansatt i en dirigentstilling i et norsk symfoniorkester.
Slo ut fire menn
33-åringen fikk jobben etter en prøvedirigering hvor hun slo ut fire mannlige kandidater.
Nå skal hun i ett år framover assistere sjefdirigent Andrew Litton, i tillegg til å dirigere flere konserter selv.
– Jeg skal jobbe tett med sjefdirigenten, og være deltakende i prosessen rundt ham i mange uker. Også skal jeg få bryne meg på blant annet julekonserten, nyttårskonserten og BTs ønskekonsert på egen hånd, sier Rønning.
Administrerende direktør for Bergen Filharmoniske Orkester, Bernt Bauge, sier kjønn ikke var et tema i utvelgelsesprosessen.
– Det er en ikke-sak her. Rønning er valgt fordi hun var den best kvalifiserte, sier han.
Filharmonien i Bergen har tidligere hatt en utenlandsk kvinnelig dirigent på lønningslista. Fra 1998 til 2002 var australske Simone Young hoveddirigent for orkesteret.
Bestemte seg tidlig
Halldis Rønning har ni års formell musikkutdannelse fra Oslo, Bergen og Amsterdam, og har tidligere blant annet dirigert orkestre i Vietnam, Nederland og Sverige.
Hun visste tidlig at det var dirigent hun ville bli.
– Jeg var bare 13-14 år gammel da en ild våknet i meg. Jeg bare måtte dirigere! Siden har jeg gjort det. Jeg utdannet meg også til fiolinist for å kunne bli dirigent, siden det er et opptakskrav på dirigentstudiet å kunne spille et instrument på høyt nivå, sier Rønning.
Hør saken fra Kulturnytt:
Vil hjelpe andre kvinner fram
Den nyansatte dirigenten sier hun bestemte seg tidlig for at kjønn ikke skulle stå i veien for karrieren på dirigentpodiet.
– Det var en periode under studiene i Nederland at jeg ble bevisst rundt en del ting. Etter noen runder bestemte jeg meg da for at dette med kjønn skal ikke være et tema for meg. Løsningen ble å fokusere på musikken. Det var det det handlet om. Også måtte jeg være vanvittig godt forberedt. Da gikk det veldig bra, sier hun.
Rønning og kollega Cathrine Winnes Trevino er de eneste kvinnene hittil som er utdannet orkesterdirigenter fra Norges Musikkhøgskole.
Nå ønsker de å hjelpe andre kvinnelige dirigentspirer fram i lyset.
– Cathrine og jeg har vært inne på tanken på å lage et dirigentkurs spesielt for jenter, for å sette fokus på det, og for å ha en arena hvor man kan tørre mer. For å få til fortsatt rekruttering av jenter til dirigentrollen er det viktig å oppfordre talentfulle jenter til å tørre å kaste seg utpå, sier Rønning.
– Håper på flere kvinner
Det er en klar undervekt kvinnelige dirigenter i klassisk musikk. Ragnhild Veire, musikkommentator i NRK, sier tradisjonen med mannlige dirigenter stammer fra tiden da «maestro»-rollen vokste fram.
– 1800-tallet var en tid hvor kvinner ikke var i nærheten av å ha en slik utøvende, ledende rolle i offentligheten. Det ser litt rart ut i dag, men dette er et tradisjonstungt yrke hvor mye henger igjen, mener hun.
Veire forteller at en dirigentstilling er den kanskje mest autoritære stillingen man kan ha.
– Og derfor har den har stort sett trukket til seg menn. Som dirigent har du totalherredømme over 100 musikere som følger ditt minste vink. Alle disse personene er selv eksperter på sine felt, og dirigenten må ha en autoritet som er over det igjen, sier musikkommentatoren.
Ragnhild Veire håper det nå kommer flere kvinnelige dirigenter i Norge i kjølvannet av Haldis Rønnings suksess.
– Vi har snart like mange kvinnelige som mannlige utøvende musikere i symfoniorkestre nå, og musikerne har sitt å si for valg av dirigent. Da kan det hende at musikerne etterspør et spørre spekter av kvaliteter hos dirigenter, for eksempel evnen til dialogbasert kommunikasjon. Det kan åpne døren for flere kvinner, sier hun.
Halldis Rønning var i 2010 mentor i NRK-serien «Maestro». Se henne instruere Aslak Borgersrud fra Gatas Parlament: