Forsker tror man vil se flere artister på TikTok

Melodi Grand Prix-vinneren lager egne danser til singlene sine på TikTok og oppfordrer folk til å slenge seg på. Det har vist seg være en vei til strømmetoppen for andre artister.

Ulrikke Brandstorp

Ulrikke Brandstorp har i det siste laget egne TikTok-utfordringer til sangene sine.

Foto: Alexander Vestrum / NTB scanpix

TikTok har i koronatiden tatt verden med storm. I første kvartal i år ble den lastet ned 315 millioner ganger, ifølge nettstedet TechCrunch.

Det er flest antall nedlastinger for noen app noensinne. Til sammen har appen mer enn 2 milliarder nedlastinger, skriver nettstedet. Det sosiale mediet består av korte videoer, ofte forskjellige utfordringer, mange knyttet til spesielle sanger.

«Roses – Imanbek Remix», «death bed (coffe for your head)» og «Toosie slide» er blant de ti mest populære sangene i verden på Spotify. De er også brukt i flere millioner videoer på TikTok.

– At en sang går viralt på sosiale medier kan selvfølgelig være supert med tanke på antall streams også videre. Låten blir raskt spredt til mange, skriver Melodi Grand Prix-vinner Ulrikke Brandstorp i en e-post.

Hun har i det siste lagt ut koreografier til egne sanger på TikTok, og oppfordret folk til å slenge seg på.

– Jeg føler at det er en spennende måte for meg å dele min musikk med fansen på. Pluss at vi kan danse og ha det gøy sammen, skriver Ulrikke Brandstorp i en e-post.

@ulrikke_brandstorp

Attention REMIX!!! Jeg vil se deg gjøre #AttentionChallenge dansen 😍 Bruk sound’en og taggen, gleder meg til å se 🤩💃🏻 #foryou #fyp #dance

♬ Attention - Klaas Remix - Ulrikke

Det er ikke like utbredt blant norske artister å bruke TikTok som promoteringsplattform, men forsker Anja Nylund Hagen, ved institutt for musikkvitenskap ved Universitetet i Oslo, tror vi vil se mer av det framover.

– For artister som får det til å klaffe finnes eksempler på at TikTok kan være utrolig effektivt for å nå ut til et bredt publikum i hele verden, forklarer Hagen.

– Må prøve å nå ut via flere kanaler

Drake sin sang «Toosie slide» er på 9. plass på Spotify sin Global top 50-liste.

Sangen kom ut i april. Men før den ble sluppet var 15 sekunder av sangen og en dans ute på TikTok. Toosie var en av fire dansere i den første videoen. Han har sagt til Rolling Stone at artisten tok kontakt med dem, med sangen, og at de lagde koreografien.

Dansen hvor man løfter høyre ben til siden, så «slider» mot venstre, er gjentatt i 4,5 millioner filmer på TikTok.

I Norge er det flere artister som er på TikTok. Aurora har blant annet hatt en sang i en viralutfordring.

I disse dager er det mye konkurrerende informasjon, både musikk og annet innhold, som man må bryte gjennom for å bli populær med sitt produkt, forklarer Hagen.

– I konkurranse med alt det innholdet blir logikken at man må prøve å nå ut via flere kanaler, tror hun.

Uforutsigbart hva som går viralt

Akkurat hva som klaffer, slik at det går viralt er litt uforutsigbart, blant annet fordi brukerne er delaktige å skape innholdet og hvordan det sprer seg. På TikTok handler det om at mange nok kaster seg på en dans eller en utfordring. På den måten sprer deg seg rundt på mediet med en annen viralitet enn på for eksempel Instagram, utdyper Hagen.

Anja Nylund Hagen

Forsker Anja Nylund Hagen tror man vil se flere norske artister bruke TikTok til å promotere musikk i fremtiden.

Foto: UiO

– Når noe blir populært, så vil man gjerne ha mer av det, sier Hagen.

Derfor ser man ofte at de sangene som er populære ett sted også kan bli det andre steder, hvert fall når det kommer til populærmusikk, legger hun til.

Dansen til remiksen av Grand Prix-sangen «Attention» er brukt i mer enn 2500 videoer.

– Utrolig stas at folk blir med på dansene! Og de er jo så flinke, avslutter Brandstorp.

Kulturstrøm

  • Et rollegalleri som fenger

    – Atle Antonsen passer utmerket i rollen som kong Johan. På sitt beste er serien både festlig, skarp og rørende, men vil være vel mye på en gang i spennet mellom komedie og drama, skriver seriekritiker Sigurd Vik som gir TV2-serien «Kjære landsmenn» terningkast 3 hos Filmpolitiet.

    Atle Antonsen i TV2-serien Kjære landsmenn.
    Foto: TV" / TV 2
  • Utelivsbransjen vil ha dato for åpning

    Utelivsbransjen er skuffet etter at regjeringen heller ikke i dag kom med en dato for det siste steget i gjenåpningsplanen av Norge.

    Utelivet må fortsatt forholde seg til avstandsregler, hvor mange gjester de kan ha og kortere åpningstider.

    – Vi forventet lettelser og en dato å forholde oss til. Det er ekstremt lite forståelse for denne bransjen her. Smittevernkravene vi har nå tilhører fortiden, sier Jon Terje Johnsen, daglig leder for restauranten og konsertstedet Foyn i Tønsberg.

    Også ved Ibsenhuset i Skien hadde de håpet på lettelser. Der har de regelen om en meter avstand og maksimalt halvfulle saler.

    – Alle andre aktører i samfunnet er gang. Vi håper sårt at vi også får dato for åpning, sier Helle Kasin hos Ibsenhuset.

    Helseminister Bent Høie sier en konkret dato er for risikabelt å gi fordi korona-dataene kan endre seg fortløpende.

    Ibsenhuset i Skien
    Foto: Richard Aune / NRK
  • Aschehougprisen til Karin Haugane

    Aschehougprisen for 2021 tildeles lyrikeren Karin Haugane (71). Prisen tildeles norske forfattere som en ærespris uten hensyn til hvilket forlag de er knyttet til. Haugane debuterte i 1989 med diktsamlingen «Rester av glemsel». Hun er også oversetter, og har blant annet oversatt Arthur Rimbaud til norsk.