Hopp til innhold

Forsker tror man vil se flere artister på TikTok

Melodi Grand Prix-vinneren lager egne danser til singlene sine på TikTok og oppfordrer folk til å slenge seg på. Det har vist seg være en vei til strømmetoppen for andre artister.

Ulrikke Brandstorp

Ulrikke Brandstorp har i det siste laget egne TikTok-utfordringer til sangene sine.

Foto: Alexander Vestrum / NTB scanpix

TikTok har i koronatiden tatt verden med storm. I første kvartal i år ble den lastet ned 315 millioner ganger, ifølge nettstedet TechCrunch.

Det er flest antall nedlastinger for noen app noensinne. Til sammen har appen mer enn 2 milliarder nedlastinger, skriver nettstedet. Det sosiale mediet består av korte videoer, ofte forskjellige utfordringer, mange knyttet til spesielle sanger.

«Roses – Imanbek Remix», «death bed (coffe for your head)» og «Toosie slide» er blant de ti mest populære sangene i verden på Spotify. De er også brukt i flere millioner videoer på TikTok.

– At en sang går viralt på sosiale medier kan selvfølgelig være supert med tanke på antall streams også videre. Låten blir raskt spredt til mange, skriver Melodi Grand Prix-vinner Ulrikke Brandstorp i en e-post.

Hun har i det siste lagt ut koreografier til egne sanger på TikTok, og oppfordret folk til å slenge seg på.

– Jeg føler at det er en spennende måte for meg å dele min musikk med fansen på. Pluss at vi kan danse og ha det gøy sammen, skriver Ulrikke Brandstorp i en e-post.

@ulrikke_brandstorp

Attention REMIX!!! Jeg vil se deg gjøre #AttentionChallenge dansen 😍 Bruk sound’en og taggen, gleder meg til å se 🤩💃🏻 #foryou #fyp #dance

♬ Attention - Klaas Remix - Ulrikke

Det er ikke like utbredt blant norske artister å bruke TikTok som promoteringsplattform, men forsker Anja Nylund Hagen, ved institutt for musikkvitenskap ved Universitetet i Oslo, tror vi vil se mer av det framover.

– For artister som får det til å klaffe finnes eksempler på at TikTok kan være utrolig effektivt for å nå ut til et bredt publikum i hele verden, forklarer Hagen.

– Må prøve å nå ut via flere kanaler

Drake sin sang «Toosie slide» er på 9. plass på Spotify sin Global top 50-liste.

Sangen kom ut i april. Men før den ble sluppet var 15 sekunder av sangen og en dans ute på TikTok. Toosie var en av fire dansere i den første videoen. Han har sagt til Rolling Stone at artisten tok kontakt med dem, med sangen, og at de lagde koreografien.

Dansen hvor man løfter høyre ben til siden, så «slider» mot venstre, er gjentatt i 4,5 millioner filmer på TikTok.

I Norge er det flere artister som er på TikTok. Aurora har blant annet hatt en sang i en viralutfordring.

I disse dager er det mye konkurrerende informasjon, både musikk og annet innhold, som man må bryte gjennom for å bli populær med sitt produkt, forklarer Hagen.

– I konkurranse med alt det innholdet blir logikken at man må prøve å nå ut via flere kanaler, tror hun.

Uforutsigbart hva som går viralt

Akkurat hva som klaffer, slik at det går viralt er litt uforutsigbart, blant annet fordi brukerne er delaktige å skape innholdet og hvordan det sprer seg. På TikTok handler det om at mange nok kaster seg på en dans eller en utfordring. På den måten sprer deg seg rundt på mediet med en annen viralitet enn på for eksempel Instagram, utdyper Hagen.

Anja Nylund Hagen

Forsker Anja Nylund Hagen tror man vil se flere norske artister bruke TikTok til å promotere musikk i fremtiden.

Foto: UiO

– Når noe blir populært, så vil man gjerne ha mer av det, sier Hagen.

Derfor ser man ofte at de sangene som er populære ett sted også kan bli det andre steder, hvert fall når det kommer til populærmusikk, legger hun til.

Dansen til remiksen av Grand Prix-sangen «Attention» er brukt i mer enn 2500 videoer.

– Utrolig stas at folk blir med på dansene! Og de er jo så flinke, avslutter Brandstorp.

Kulturstrøm

  • - Krafttak for samisk språk og kultur

    Sametinget har forventninger om at regjeringen øker bevilgningene til Sametinget når statsbudsjettet for neste år legges frem. - Vi forventer at regjeringen holder det de har lovet i Hurdalsplattformen om et krafttak for samisk språk og et samisk kulturløft, og at de øker bevilgningene til Sametinget og setter oss i stand til å gjennomføre oppdraget vårt med å forvalte samisk språk og kultur. Det sier sametingsråd Runar Myrnes Balto til NRK. Sametinget har vedtatt et budsjettbehov for 2023 på 848,7 millioner kroner, i år har Sametinget fått 578 millioner kroner over statsbudsjettet.

    Runar Myrnes Balto
    Foto: Nils John Porsanger / NRK
  • Stor ære til Andsnes

    Leif Ove Andsnes har vunnet prisen Special Achievement Award under det prestisjetunge musikkmagasinet Gramophones klassiske musikkpriser for 2022.

    Prisen vinner han for sin utgivelse Mozart Momentum med Mahler Kammerorkester.

    Oslofilharmonien var nominert i kategorien årets orkester, men der var det Budapest Festival Orchestra som vant. Fiolinisten Johan Dalene, som er svensk med norsk tilknytning, ble kåret til årets unge artist.

    Festivalsjef og pianist Leif Ove Andsnes. Pressefoto fra Rosendal Chamber Music Festival 2022
    Foto: LIV OEVLAND / LIV OEVLAND