Hør:
Fornuft og følelser
Mange musikere gir navn til instrumentene sine. B.B. Kings gitar Lucille er nesten like berømt som mannen som spiller på henne. Willie Nelson kaller det gamle, hullete og ramponerte instrumentet sitt for Trigger, etter hesten til filmhelten Roy Rogers. Hva er det som kommer til uttrykk når musikere besjeler instrumentet sitt ved å gi det et eget navn? Ben Webster kalte tenorsaksofonen sin Bessie.
Ben Webster (1909-73) Følelsenes mester
Hvilken Bessie tenkte han på? Går det an å gripe det uttrykket Webster formidler gjennom Bessie på en filosofisk måte? Eller må man tie om det - når følelsene stanger mot fornuften?
Ånden - og håndens formæling
Man må ha in mente at Martin Heidegger ønsket å oppheve vårt dagligdagse skille mellom subjekt og objekt, mellom mennesket og gjenstandene som omgir oss. Dermed kommer Heidegger til å se på hånden som en forlengelse av menneskets ånd - og i forlengelsen av hånden ligger alle brukstingene mennesket betjener seg av i sin væren-i-verden som et vesen som sørger for - eller besørger - at det oppstår en verden (av brukssammenhenger) omkring seg.
Det transcendentale kjøkken
Martin Heidegger (1889.1976)
Ta kjøkkenet som eksempel: Et kjøkken kan leses som en brukssammenheng. Et kjøkken er en hel verden - som du kan lese mening omkring det å være menneske ut av. Utslagsvask, hjulvisp, kluter, panner, bord, stol - bruksting som forteller om mennesket, dets gjøren og laden.
Gråt og trøst. overser Heidegger følelsene?
Men i all sin filosofiske fantasifullhet glemmer Heidegger at vi mennesker ikke bare visper, blander, mikser, tørker og vasker: Vi gråter. Og ler.
Ble ømheten borte i Heideggers dristige analyse av menneskets væren-i-verden? - Hva mener du? Sen den e-post til Studio Sokrates.
Musikken
Cotton Tail
(Ellington) 3'08
Duke Ellington & His Famous Orch. RCA Victor
That's All
(Brandt-Haymes)
Ben Webster 3'45 Verve
Studio Sokrates 26. mai 2001