Jørn Lier Horst var en av dem som skapte et lite jordskjelv i bokbransjen da han var med å starte et nytt forlag, Capitana.
Nå vil han gjerne flytte alle sine tidligere bøker dit, både barnebøker og kriminalromaner. Problemet er bare at han har en kontrakt med sitt gamle forlag, Gyldendal, og det vil ikke gi slipp på en av sine mest innbringende forfattere.
– Skrevet i stein
Horst reagerer på livstidskontrakten.
– Jeg ber i det minste om en mer glidende overgang mellom forlag og forfatter, sånn at dette ikke er noe som er skrevet i stein for evig tid, sier han.
Kari Marstein, sjefredaktør for norsk skjønnlitteratur i Gyldendal, forsvarer kontrakten selv om den har vært uforandret i mange år.
Kari Marstein, sjefredaktør for skjønnlitteratur i Gyldendal forsvarer forfatterkontraktene.
– God og solidarisk
– Kontrakten er kanskje gammeldags i den forstand at den både er solidarisk og god for alle parter. Den er nok en av de mest detaljerte og ivaretakende for forfatterskapene i verden, mener hun.
Marstein understreker også at de forfatterne som tjener penger for forlaget, også bidrar til å dyrke fram nye talenter, noe som er et viktig grunnprinsipp i hele forlagsbransjen.
Forholdet mellom en forfatter og forlaget handler også om noe langt mer enn kroner og øre.
Bygger forfatterskap
– Både forlaget og forfatterne satser når vi tar inn en ny forfatter i et forlag. Vi satser arbeidskraft, penger og ressurser på å bygge opp et forfatterskap.
Hvis alt går bra, så begynner dette forfatterskapet å tjene penger for oss. Vår økonomi og hele vår satsing er avhengig av at vi kan tjene penger på forfatterskapet, selv om forfatteren bestemmer seg for å forlate forlaget, sier Marstein.
Forfatterne får støtte fra en nykommer, Forfatterforbundet, som ble stiftet tidligere i år. 350 medlemmer har det fått, og leder Jan Ove Ekeberg mener at normalkontrakten mellom forlag og forfatter ikke er tilpasset tiden vi lever i.
Bransje i bevegelse
– Vi ser jo nå at det dannes nye forlag og at forfattere flytter på seg. Det er stadig nye plattformer å publisere skjønnlitteratur på. Lydboka er for eksempel i sterk vekst. Så da er det viktig at forfatterne som bytter forlag og flytter på seg, også kan ta med seg tidligere utgivelser.
– I dag er det faktisk sånn at hvis et forlag ønsker det, så kan de sitte på rettigheter til tidligere utgivelser inntil tittelen er kommersielt helt død, sier Ekeberg.
NRK har også snakket med Den norske Forfatterforening, som sier på generelt grunnlag at de støtter at forfattere skal ha råderett over egne bøker og rettigheter.