Hopp til innhold

Førjulsgrøss

Radioteatret satser ikke på førjulskos i adventstiden, men på førjulsgrøss.
- Mennesker generelt burde være reddere, sier en av vinnerne av Radioteatrets grøsserkonkurranse.

Grøssere på nett
Foto: Colorbox.com

Fem vinnere er kåret blant lytternes innsendte manus og disse er blitt produsert til hørespill som kan høres på nett.


Grøsserne kan høres direkte, som streaming, bare klikk på lenker lenger ned i saken.

Last ned som podkast: Grøssere
Legg til i iTunes
: Grøssere

Grøsserne kan også høres på youtube:
1 Pianisten Grøssere 1
2 Skrinet på havets bunn Grøssere 2
3 Baby Grøssere 3
4 Blomster for Ruth Grøssere 4
5 Hva hunden fra Asker vil Grøssere 5

Det er femte gang NRK Radioteatret har utlyst skrivekonkurransen der lytterne blir bedt om å skrive korte grøsserhørespill. Det kom in 43 flotte bidrag og fem ble valgt ut av en jury.


Jørgen Strickert

Jørgen Strickert er en av vinnerne av grøsserkonkurransen.

Foto: Ole Kaland / NRK
Hva hunden fra Asker vil
En av vinnerne, som gjerne vil at folk skal være litt reddere, er Jørgen Strickert, som har skrevet om Lukas og Patrik som er på vei for å hente familiens nye tilskudd, hunden Tricksy. Lukas liker grønnsaker og mener på «familiens» vegne at det skal Tricksy og Patrik også gjøre.


- Det er sterkt selvbiografisk. Dessverre enda mer selvbiografisk enn jeg selv trodde da jeg skrev det. Men akkurat slutten har ikke skjedd i virkeligheten. Ennå, sier Strickert.

Hvorfor ville du skrive en grøsser?

- Antagelig mest for å imponere mine nærmeste. Men også fordi jeg er veldig glad i Radioteatret og har et sterkt ønske om å prøve å skrive for det, mens det ennå eksisterer. For øvrig er jeg blant dem som mener det er altfor lite skremming, både i radioen og ellers, sier Strickert. Ivriger radiolyttere kjenner kanskje igjen navnet fra P2 der han har jobbet en tid med ulike program.

Kirsten Bøe

Kirsten Bøe har skrevet Blomster for Ruth.

Blomster for Ruth
Ingunn skal levere noe til en nabo i borettslaget. På vei dit nærmest «snubler» hun og hunden Terry over en dame som svært gjerne vil ha kontakt, noe Terry ikke er særlig begeistret for. Dette er Kirsten Bøes grøsserhistorie som hun fikk idéen til en dag hun kom over noen nettsider om mennesker som hadde blitt fratatt foreldrerett via barnevernet.

- Siden jeg har jobbet innen dette systemet selv, vaktes interessen og jeg leste en del innlegg. I noen av disse tilfellene ble det helt klart at skriveren hadde store psykiske problem, men kanskje uten å ha tatt innover seg dette. En stor ensomhet, forlatthet, sto tilbake. Det gjorde inntrykk og trigget meg til å skrive denne teksten, som egentlig bare har ofre, ingen helter. Personene i hørespillet er således et produkt av egen fantasi, en utforskning av hvordan det ville kjennes å bli fratatt den en er mest glad i, eget barn, sier Bøe som nå jobber som lektor i videregående.

For Bøe var det ekstra stas at hennes grøsser ble en av tekstene som ble plukket ut.

- Grøsseren som novelle har vært innom to konsulentuttalelser, som mente den var bortimot kjedelig. Da tentes noe i meg, og jeg skrev ut en ny slutt, gikk da altså over i det overnaturlige. Da fungerte den, syntes jeg selv, og sendte inn. Gleden var stor da Radioteatret likte den, forteller Bøe.

Aleksander Brown

En fisketur var inspirasjonen for Aleksander Brown da han skrev sitt stykke.

Skrinet på havets bunn
En fisketur i Alta var bakgrunnen for at Aleksander Kirkwood Brown skrev sin grøsser.

-For meg var fisketuren ganske spennende og eksotisk. På et tidspunkt fikk jeg noe skikkelig tungt på kroken, det var så tungt at jeg nesten ikke greide å rikke på hjulet. Kroken var for høyt i vannet til å ha nådd bunnen, så det var ikke tang den satt fast i. Plutselig slapp det taket igjen, uansett hva det var. Jeg fikk aldri noe svar på hva jeg hadde på kroken den dagen. Men fantasien spant videre på hva det kunne være, og slik ble stykket til, forteller Brown.

Grøsseren handler om to jenter som under en fisketur finner et skrin som de tar med seg hjem. Om natten hører de merkelige lyder fra skrinet.

Og det er ikke bare for Radioteatret Brown interesserer seg for grøssere, han holder for tiden på med å utvikle en grøsserserie for barn sammen med et forlag. I tillegg har han i år utgitt Gutten som slapp unna med tyveri, eiendomskrenkelse og assistert selvmord, en parodi på norske folkeeventyr, og Elgen Geir, en barnebok om en trist elg.

Birgitte Garthus

Bak Baby står Birgitte Garthus.

Baby
Birgitte Isidore Garthus ble inspirert av et parkeringshus til å skrive grøsseren Baby.

-Idéen kom i forbindelse med at parkeringshuset jeg parkerte bilen i på vei til jobb i Bærum Frivilligsentral, var ganske skummelt i kjelleretasjen. Det står alltid få biler der og det er lett å få fæle idéer til kriminelle handlinger som kan utspilles på et slikt sted uansett tid på døgnet. Det er ikke særlig fristende å gå opp trappegangen der heller, forteller Garthus.

I Baby møter vi Anne, Jon og Terese som har et skoleprosjekt. De lager en thriller i et nedlagt parkeringshus. Anne skal bli hentet av moren sin og er helt alene da hun hører barnegråt.

Garthus har også tidligere fått sine grøssertekster valgt ut av Radioteatrets jury. Dette er tredje gangen hun er blant vinnerne, og stykket Barnehagen som hun vant med for to år siden, ble nominert i Prix Europa.

-Jeg tror mine tre grøssere har kommet med fordi de er så ekle, og jeg synes det er veldig gøy at de har blitt produsert hos NRK, sier Garthus.

Pianisten
Carl André Christensen har skrevet om Han som tar med Henne til en helt spesiell konsertopplevelse. Samtidig har Han noe han gjerne vil ha sagt Henne, noe som ikke bør vente lenger.

- Ideen til stykket fikk jeg da jeg så en reportasje om en som var overbevist om at han var en helt annen enn den vi så ham som, sier Christensen som også var en av vinnerne i fjor.

Grøssere

Det ble mye latter i studio da Johannes Joner, Lina Hindrum, Mathias Calmeyer og Marianne Stormoen spilte inn Skrinet på havets bunn.


Siste gang
Målet med grøsserkonkurransen har vært å komme i kontakt med lyttere på en annen måte enn gjennom radioen.

Radioteatret vil fortsette å jobbe videre med slike korte hørespill, men skal nå avslutte dette grøsserkonseptet for å gå videre med andre kortformat. Og det er ikke umulig at det vil bli også utlyst konkurranser i denne sammenheng.

«Pianisten» av Carl André Christensen

De som var med:
Mannen Ola G. Furuseth
Kvinnen Maria Bock
Pianisten Mattis Herman Nyquist

«Skrinet på havets bunn» av Aleksander Kirkwood Brown

De som var med:
Pappa Johannes Joner
Elisabeth Marianne Stormoen
Hanne Lina Hindrum
Draugen Mathias Calmeyer

«Baby» av Birgitte Isidore Garthus

De som var med:
Anne Ragne Grande
Jon Knut Erik Engemoen
Terese Mari Dahl Sæther
Helene Gjertrud Jynge
Kvinnelig politibetjent Camilla Frey

«Blomster for Ruth» av Kirsten Bøe

De som var med:
Ingunn Laila Goody
Ruth Marit Synnøve Berg
Embla Melina Tranulis Dahle
Servicemann Mathias Calmeyer

“Hva hunden fra Asker vil” av Jørgen Strickert

De som var med:
Lukas Bartek Kaminski
Patrik Jan Martin Johnsen

Om produksjonen:
Komponist: Martin Horntveth
Dramaturg: Gunhild Nymoen
Produsent: Mette Sapiraa
Lyd: Hilde Rolfsnes
Regi: Steinar Berthelsen

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober