– Modellen er ung. Hennes spinkle kropp er drapert i en kjole med geometriske mønstre. Hun ser tynn og knoklete ut, skriver The New York Times.
ASA, eller Advertising Standards Autority, i Storbritannia, fordømte denne uken Gucci, og forbød den italienske moteskaperen å bruke modellen i reklamer i Storbritannia. ASA er et uavhengig, statlig organ som overvåker reklame i alle medier.
– Vi går ut fra at modellens overkropp er forlenget, og dermed ute av proporsjon sammenlignet med hode og underkropp. Sminken er mørk, særlig rundt øynene, noe som får henne til å se usunn og fortapt ut, sier ASA til BBC.
– Sofistikerte kunder
Bildet dukket opp i en video som Gucci har publisert på sin egen You Tube-kanal. Den markedsfører Allessandro Micheles Cruice 2016-Collection.
ASA mener reklamen er uansvarlig, Gucci forsvarer seg med at reklamen er rettet mot et «voksent og sofistikert publikum», ikke unge kunder.
Flere blir fordømt
I fjor ble et bilde fra den franske moteskaperen Yves Saint Laurent stanset av ASA, fordi modellen hadde veldig tynne legger og synlige ribbén.
I mai i 2015 ble varemerket Miu Miu, eid av Prada, fordømt fordi modellen fremsto seksualisert og ble fremstilt som et barn, til tross for at hun var voksen.
- LES OGSÅ: – Kravene i bransjen er helt syke