Hopp til innhold

Forbrukertilsynet med ny veiledning om reklame i sosiale medier

Martine Halvorsen har savnet å ha et sted å sjekke når hun er usikker på om det er greit å annonsere for skjønnhetsprodukter. Nå kommer oppslagsverket.

Blogger Martine Halvorsen

HEIER: Martine Halvorsen tror og håper veiledningen fra Forbrukertilsynet gjør det enklere å slå opp når man er usikker på reglene.

Foto: Kaja Andreassen / NRK

Forbrukertilsynet lanserer nå en veiledning hvor reglene for annonsering av skjønnhetsprodukter og -tjenester er samlet. Avdelingsdirektør Tonje Hovde Skjelbostad forteller at det har vært et ønske fra annonsører og influensere om å gjøre regelverket lettere å finne frem til.

– Det er en del regelverk, men det er fragmentert. Noe er regulert i markedsføringsloven, noe er under mattilsynet og noe under legemiddelverket, forklarer Skjelbostad.

Med innspill fra Annonsørforeningen (Anfo) og Virke, som organiserer flere skjønnhetsklinikker, har de samlet lovverket som eksisterer på ett sted.

– Vi har tatt utgangspunkt i det som har vært vanskelig for dem som markedsfører, forklarer hun.

– Jeg heier veldig på denne

Martine Halvorsen er blogger hos Egmont-eide Side2, og oppgir selv at hun har omkring 80.000 ukentlige lesere. Hun ser positivt på den nye veiledningen.

– Jeg heier veldig på denne, sier hun.

Halvorsen forteller at hun har savnet et sted å slå opp når hun har vært usikker.

– Når det gjelder negler, vipper, betakaroten. Hvor i løypa ligger egentlig det? Det tror og håper jeg det blir lettere å forholde seg til nå, sier hun.

Det siste året har reglene for influensere og kroppspress i sosiale medier blitt debattert flere ganger. Blant annet i Debatten i mars, hele kan du se her:

Er Sophie Elise Isachsen Norges farligste forbilde slik Kristin Gjelsvik påstår? Er det virkelig sant at en bloggers komplekser smitter over på unge?

Er Sophie Elise Isachsen Norges farligste forbilde slik Kristin Gjelsvik påstår? Er det virkelig sant at en bloggers komplekser smitter over på unge?

For hun legger ikke skjul på at hun har måttet tenke seg om når det gjelder ting som tannbleking og betakaroten. Frisørtimer, fiksing av negler og vipper har hun derimot valgt å ikke annonsere for.

– Jeg gjør det fordi jeg føler meg fresh, men det er ikke noe jeg ønsker å oppfordre til gjennom en rabattkode for eksempel, sier hun.

KariAnne Vrabel, psykologispesialist og forskningsleder ved Modum bads forskningsinstitutt, synes det å samle regelverket som eksisterer høres ut som en god idé.

– De fleste i bransjen er jo ikke jurister og må handle etter skjønn, så å gjøre det enkelt å finne frem i konglomeratet av lover og regler er sikkert veldig fornuftig, mener forskeren.

Flere instanser jobber mot kroppspress

I tillegg til Forbrukertilsynets veiledning, forteller avdelingsdirektør Skjelbostad i Forbrukertilsynet, at det jobbes mot kroppspress i flere instanser.

– Regjeringen ser på lovverket og det håper vi legges frem til høsten, så ser Anfo på det etiske regelverket for influensere og annonsører, sier hun.

Tvillingene Vita og Wanda etter møte om skissen til etiske retningslinjer for influensere i oktober 2018.

Det ser Vrabel positivt på.

– Det er flott det blir jobbet på et strukturelt og overordnet plan med dette, sier hun.

Hun trekker videre frem tre ting hun mener må på plass for å få et fungerende regelverk for alle parter.

– For det første må det være et regelverk som ikke åpner for så mye skjønn, så må det være sanksjoner om reglene skulle brytes.

– Til syvende og sist må både bransjen og influenserne selv ta et oppgjør innenifra og ta eierskap til både hva dette dreier seg om og et etisk barometer som de selv skal forholde seg til, sier hun.

Det etiske standpunktet har Halvorsen allerede tatt. Hun tror at hennes personlige regler har forhindret henne fra å trå ut i noen gråsoner så langt, og har også noen ting hun ikke vil reklamere for i sine kanaler:

– Varige endringer i utseendet med fillers eller Botox, slår hun fast.

Blogger Anniken Jørgensen om bloggbransjen.

Blogger Anniken Jørgensen om bloggbransjen.

Kulturstrøm

  • Ny undersøkelse: Færre leser for barna sine

    Stadig færre foreldre leser høyt for barna sine. Andelen boklesere i befolkningen synker sakte, viser Leserundersøkelsen 2024, som blir sluppet i dag, skriver Den norske forleggerforeningen i en pressemelding.

    – Foreldres lesing er avgjørende for barns ordforråd og leseglede. Nå faller også disse tallene, dette er dramatisk, sier Trine Skei Grande, administrerende direktør i Forleggerforeningen.

    Én av fire foreldre leser aldri høyt for barna sine. I 2017 svarte 93 prosent av foreldre med barn under 10 år at de leste høyt for barna sine. I 2023 var tallet 75 prosent. Samtidig viser undersøkelsen at de som leser for barna sine, gjør det oftere enn før.

    Leseundersøkelsen har blitt gjennomført av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen siden 1977.

    – Leserundersøkelsen bekrefter at vi trenger et krafttak for lesing, sier Trine Skei Grande i Forleggerforeningen og Anne Schiøtz i Bokhandlerforeningen.

  • Årets verk og Årets utøver

    Årets verk og Årets utøver 2023 ble delt ut i Spillerom, NRK P2, søndag 21. april. Dirigent og fiolinist Lars-Erik ter Jung er kåret til Årets utøver 2023. Tre vinnere får prisen Årets verk; Jan Erik Mikalsen for Fleurs, Nils Henrik Asheim for Organotopia, Tine Surel Lange – Two sides of the River. Prisene deles ut av Norsk komponistforening.

    Årets utøver og Årets verk 2023
    Foto: Kristin Kverndokk / NRK
  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober