Hopp til innhold

Forbrukergenerert reklame

- Det nye statussymobel er kreativitet, sier samfunnsforsker Klaus Æ. Mogensen. Vi er gjerne med på å lage reklame uten og ta betalt for det, bare vi får vist fram kreativiteten som bor i oss, sier den danske forskeren.

Brukergenerert reklame
Foto: Per Kristian Johansen / NRK

Mogensen tror at det blir vanskelige tider for reklamefinansiert kringkasting. Og synkende seertall for TV-kanalene, tvinger bransjen til å tenke nytt. Da er et kreativt publikum et viktig kort.

Forbrukergenerert innhold handler ikke lenger bare om YouTube og MySpace.

YouTube
Foto: Per Kristian Johansen / NRK

Statoil, Tine og Stabburet er eksempler på store selskap som nå satser på forbrukergenerert TV- og radioreklame.

- Vi må følge trendene, sier markedssjef i Statoil, Petter Knutsen. Som ser for seg mer av denne type reklame i framtia.

Nervøsitet i bransjen

Det er en viss nervøsitet og spore i TV-bransjen på grunn av sviktende seertall.

- Det vil bli brukt færre annonsekroner på tradisjonell TV-reklame i framtia, sier TV- og radiosjef Hilde Øverby i medierådgivingsfirmaet Media Edge CIA. Hun tror bransjen tvinges til og gå nye veier.

Framtidsforsker Klaus Æ. Mogensen mener at TV-reklame slik vi kjenner den i dag, forsvinner i løpet av fire til fem år.

Brukergenerert innhold på www.coca-cola.com
Foto: Faksimile fra www.coca-cola.com

Den femte statsmakt

Også programsjef i TVNorge, Eivind Landsverk ser at både reklame og annet innhold vil bli forandre seg. Det er seerne som kommer til og lage mye av innholdet i framtia. - Seerne, lytterne og nettbrukerne utgjør den femte statsmakt, sier Landsverk. Medieforsker Mogensen er enig. - Den forbrukerstyrte nettjenesten YouTube er bare en liten forsmak på hva vi har i vente, sier han.

Hør mer om dette temaet i Kurer 64

 

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober