NRK Meny
Normal

Forbrukergenerert reklame

- Det nye statussymobel er kreativitet, sier samfunnsforsker Klaus Æ. Mogensen. Vi er gjerne med på å lage reklame uten og ta betalt for det, bare vi får vist fram kreativiteten som bor i oss, sier den danske forskeren.

Brukergenerert reklame
Foto: Per Kristian Johansen / NRK

Mogensen tror at det blir vanskelige tider for reklamefinansiert kringkasting. Og synkende seertall for TV-kanalene, tvinger bransjen til å tenke nytt. Da er et kreativt publikum et viktig kort.

Forbrukergenerert innhold handler ikke lenger bare om YouTube og MySpace.

YouTube
Foto: Per Kristian Johansen / NRK

Statoil, Tine og Stabburet er eksempler på store selskap som nå satser på forbrukergenerert TV- og radioreklame.

- Vi må følge trendene, sier markedssjef i Statoil, Petter Knutsen. Som ser for seg mer av denne type reklame i framtia.

Nervøsitet i bransjen

Det er en viss nervøsitet og spore i TV-bransjen på grunn av sviktende seertall.

- Det vil bli brukt færre annonsekroner på tradisjonell TV-reklame i framtia, sier TV- og radiosjef Hilde Øverby i medierådgivingsfirmaet Media Edge CIA. Hun tror bransjen tvinges til og gå nye veier.

Framtidsforsker Klaus Æ. Mogensen mener at TV-reklame slik vi kjenner den i dag, forsvinner i løpet av fire til fem år.

Brukergenerert innhold på www.coca-cola.com
Foto: Faksimile fra www.coca-cola.com

Den femte statsmakt

Også programsjef i TVNorge, Eivind Landsverk ser at både reklame og annet innhold vil bli forandre seg. Det er seerne som kommer til og lage mye av innholdet i framtia. - Seerne, lytterne og nettbrukerne utgjør den femte statsmakt, sier Landsverk. Medieforsker Mogensen er enig. - Den forbrukerstyrte nettjenesten YouTube er bare en liten forsmak på hva vi har i vente, sier han.

Hør mer om dette temaet i Kurer 64