NRK Meny
Normal

Mener det er for dårlig oppfølging når lampene er slått av

Manager Daniel Hamnes mener unge artister som deltar i talentkonkurranser får for dårlig oppfølging når konkurransene er over.

Mathea-Mari

ÅRETS VINNER: Mathea-Mari vant årets MGP Junior. Daniel Hamnes ønsker også god oppfølging av dem som ikke vinner.

Daniel Hamnes er manager for flere artister, som har det felles at de har deltatt i talentkonkurranser. Han mener unge ikke er forberedt på at lysene en dag slås av.

– Har en sort periode

Utspillet kommer etter at Lene Marlin i en kronikk mandag snakket åpent om presset i musikkbransjen, som til slutt førte til at hun fikk selvmordstanker.

Hamnes understreker at det er en kjempeopplevelse for unge artister i Idol junior og Melodi Grand Prix junior å få være med på slike konkurranser, og for mange kan det bety starten på karrieren.

Daniel Hamnes

VIL HA OPPFØLGING: Manager Daniel Hamnes vil at også de som ikke vinner skal få oppfølging.

Foto: Lars Ivar Nordal / NRK

– Men jeg har merket meg en ting, og det er at mange har en sort periode etter at de har vært med, der minnene har blitt borte fordi det har blitt for mye. De husker ikke alt fra det sto på, og det har jeg hengt meg litt opp i, sier han.

For det er ikke bekymringer rundt konkurransen han vil dele. Det er når konkurransen er over og det er mamma og pappa som skal styre artistlivet videre.

For mange betyr det at man gradvis forsvinner ut fra rampelyset, for andre betyr det en rakett-karriere.

– De er ikke vant til så mye oppmerksomhet, og så er det i ettertid mange henvendelser fra bransjen og foreldrene sier kanskje ja til mye mer enn det en manager ville gjort, fordi de ikke har erfaring, forklarer han.

Snakk om barn

Daniel Hamnes har selv vært med i realityshowet Paradise Hotel, og husker selv hvor tomt det ble da lysene ble slått av.

– Det er når det ikke er interessant å snakke med deg mer. Jeg var voksen, men når det samme gjelder tiåringer, da blir det veldig spesielt, mener han.

Han fortsetter:

– Brorparten vil ikke få god oppfølging når finalen er over. Av ti så er det kanskje tre som får kontrakter.

Selv hevder han at han ikke har tjent noe på at sine artister har vært med i talentkonkurranser.

– Min skepsis går på at apparatet er kjempebra helt frem til finalen, men etterpå er det ikke god nok oppfølging. Vi snakker om barn, sier han.

Inkluderer foreldrene

Både Eva Rutgerson Bie i MGP Junior hos NRK og Bjarne Laastad hos Idol Junior i TV2 sier foreldrene er viktige samarbeidspartnere i slike talentkonkurranser.

I NRK bruker de mye tid på å lære barna og foreldrene triks til hvordan de skal takle press og media.

– Vi holder kurs, coacher og prater mye om dette. Vi lærer dem blant annet at de skal kun si et par tre setninger, ikke fylle tomrom. Ikke svare på ting de ikke har lyst til blant annet. Vi etterstreber at det også skal være voksne til stede når de intervjues.

Hun forteller at de også har oppfølging lenge etter konkurransen, og at dette er viktig for å beholde en profesjonalitet.

Også Bjarne Laastad forteller om tett oppfølging, og at også de har familieverter.

– Vi har også en psykolog i bakhånd.

– Hva med oppfølging i ettertid?

– Oppfølgingen må nødvendigvis ta slutt, men trenger de hjelp, så hjelper vi dem. Vi bistår også med hjelp på hjemstedet, hvis det er nødvendig. Vi sørger for å ta godt vare på dem som er med.