Påvirkere trekker til seg et nytt publikum til bøkenes verden

– Dette er boken for folk som ikke liker å lese bøker, sier TV-profilen Mads Hansen. Boken hans «Min InstaStory» er blant mange bøker utgitt av kjendiser denne høsten. Og disse bøkene har sørget for en god bokhøst.

Påvirkere. Ingrid Lysne og Mads Hansen.

«Sy med Ingrid og Ingrid» og Min InstaStory» er de mest solgte sakprosabøkene i høst.

Foto: Privat/Heather Ørbeck Eliassen

Bøker som lærer deg å sy, snekre eller lage mat. Bøker om virkeligheten og verden vi lever i, er populært nå.

Påvirkerne Mads Hansen, Sophie Elise, Snillegucci og Ingrid Vik Lysne er blant forfatterne som har gitt ut bok i høst. Hele åtte prosent flere sakprosabøker for voksne, er solgt sammenliknet med høsten 2019 – og mange av dem topper bestselgerlistene.

– Vi ble kjempeglade da vi så at det gikk så bra som det gikk, sier Ingrid Vik Lysne.

Hun og Ingrid Bergtun lever av å lære folk å sy gjennom sosiale medier. De står bak boken «Sy med Ingrid og Ingrid» som er den nest mest solgte sakprosaboken i høst. En bok med en hel haug av praktiske sytips.

– Vi håper at boken vår inspirer folk til å lage klær av de gamle tekstilene som de har liggende, som de ikke ønsker å bruke til andre ting.

Mads Hansen topper listen

36-åringen Mads Hansen har nærmere en halv million følgere på Instagram, og er for mange kjent fra programmet Spårtsklubben på VGTV. Boken hans «Min InstaStory» er den mest solgte sakprosaboken i høst. Den har toppet bestselgerlisten i hele tre uker nå.

Og ivrig som han er, har han signert hele 9000 bøker til leserne sine. Til nå har flere titusener kjøpt boken.

– Det er klart man er på tilbudsiden, fordi det øker sjansen for at man får solgt bøkene, sier Hansen som ikke ser ut til å være helt lei av å signere bøker.

Trekker til seg et nytt pulikum

Portrett av Tuva Ørbeck Sørheim rfå Kagge forlag

Sjefredaktør i Kagge forlag, Tuva Ørbeck Sørheim.

Tuva Ørbeck Sørheim i Kagge forlag, som står bak boken til Mads Hansen tror folk liker disse bøkene, fordi de gir leserne mer enn en daglig oppdatering – noe de gir på sosiale medier.

– Og når man kjenner påvirkeren fra Instagram, vet man hva de står for og har derfor lyst å lese mer, sier sjefredaktør i Kagge forlag, Tuva Ørbeck Sørheim.

Videre forteller hun at disse forfatterne trekker et nytt publikum til bøkenes verden.

Hansen tror også disse bøkene er en god ting for bokbransjen fordi de når en ny lesergruppe, og refererer til unge voksne som ikke har lest mange bøker før.

– Noen har gjerne blitt tvunget til å lese bøker på skolen, men kjøper nå en bok av egen fri vilje – og leser den.

– Og hvis de liker den, da øker også sjansen for at de vil kjøpe en ny bok senere, tror han.

Mads Hansen, Min Instastory

– Jeg vet om mange som har dysleksi som aldri har lest en bok før, som har lest denne, sier Hansen. – Jeg tror dette er boken for dem som ikke liker å lese bøker, sier Hansen.

Satses på hos forlagene

Heidi Austlid i Den norske Forleggerforening.

Heidi Austlid i Den norske Forleggerforening.

Foto: Kristin Hefte

Skjønnlitteraturen har hatt en liten vekst siden samme tid i fjor, men det er sakprosaen som er vinneren denne bokhøsten.

Sakprosaen omfatter så mange ulike typer bøker, og kan være en grunnene til at den gjør det så bra, mener Heidi Austlid, direktør i Forleggerforeningen.

– Denne litteraturen treffer et ganske bredt segment av lesere. Det er historier man kan kjenne seg igjen i, og mange forteller historier fra virkeligheten, noe vi er svært opptatt av i dagens samfunn, sier Austlid.

Mange av dem handler om saker man generelt sett er engasjert i, og søker mere kunnskap om. Hun understreker at denne typen bøker har blitt satset på i forlagene. Men mener også at den blir stadig viktigere for leserne.

– Ikke minst fordi den muliggjør både grundig og tilgjengelig faktaformidling i en tid hvor falske nyheter og raske skifter dominerer, sier hun.

Skriver om det man er opptatt av

Også Cappelen Damm ser at faglitteratur som kokebøker, biografier og hobbybøker er mer populært enn skjønnlitteratur.

– Verden i dag er fragmentert, den er uoversiktlig og folk søker flere svar og fakta.

– Og da er sakprosa utgivelsen i bokform et veldig godt sted å gå, sier Ragnfrid Trohaug i Cappelen Damm.

Ingrid Lysne

«Sy med Ingrid og Ingrid» som er den nest mest solgte sakprosaboken i høst. En bok med en hel haug av praktiske sytips.

Foto: Privat

Ingrid Vik Lysne tror boken deres traff så bra fordi nordmenn er i en sybølge nå, i en kreativ bølge.

– Det er veldig mange som har lyst til å skape sine egne klær, både av miljøårsaker, men også fordi det er kult å skape egne klær og få en helt individuell stil.

– Jeg tror sånne bøker som du kan bruk til å lage noe eget – er lettere å lese.

Kulturstrøm