Ikke før har Kautokeino-opprøret og regissør Nils Gaup pakket ned kamera, før en ny filminnspilling står for tur på filmcampen i Målselv. Nå er det den engelske filmen «True North» som skal i opptak.
Leder for filmcampen, Svein Andersen kan gni seg i hendene om dagen, for filmcampen haler stadig i land nye avtaler med dyre utenlandske filmproduksjoner.
Filmcampen i Tromsø under innspillingen av «Historien om Kautokeino 1852». Foto: Scanpix
Motarbeidet
I tillegg til «True North», er tsjekkisk science fiction, en italiensk og en britisk storproduksjon, samt en engelsk/amerikansk film om den tidligere satanisten Greven noen av filmene som skal i opptak i filmcampen.
Men dette er ikke takket være Norsk filmfond, mener Andersen, som føler at prosjektet blir motarbeidet.
- Jeg har opplevd at Norsk filmfond har vært særdeles treg med å skjønne, og ta innover seg, de fordelene vi har forsøkt å fremheve fordi de fører til en positiv og sterkere utvikling for Norge.
FilmCamp AS har søkt filmfondet om støtte til drift av prosjektet fire ganger, men fått avslag.
Dynamisk
Filmfondet forstår ikke at regionene er avgjørende for utviklingen til norsk film, hevder Andersen, og viser til erfaringene frå Sverige.
- Regionaliseringen fornyet hele den svenske filmkulturen og filmkunsten, nettopp igjennom at de regionale miljøene tilførte både kapital og ny historie, og en helt ny måte å tenke på som var mye mer dynamisk. De utfordret Stockholm-miljøet på samme måte som vi selvfølgelig kanskje utfordrer Oslo-miljøet
Driver filmstøtte
Direktør i Norsk filmfond, Stein Slyngstad, forstår ikke kritikken.
- Tilskudd til infrastruktur i regionene er noe som departementets skal forholde seg til. Vi gir tilskudd til produksjon og utvikling av filmer over hele landet. Vi gir tilskudd til filmer som spilles inn i Målselv også. Vi har tilskuddsordninger som vi forholder oss til, og vi ser definitivt verdien av at det finnes en vital regional filmproduksjon, sier Slyngstad.
Kulturnytt, NRK P2, 29. august 2006