Mikael Svensson driver restaurant Kontrast i Oslo og er blant dem som har innført et såkalt «no show»-gebyr, som et resultat av at flere gjester aldri dukker opp, eller avlyser bordreservasjoner i siste liten.
– Noen ganger har det vært ekstreme antall gjester. Det er lov å endre planer, men det er dårlig stil å ikke gi beskjed, sier Svensson.
Restauranten består av fjorten bord, og dersom flere står tomme kan det fort bli et økonomisk problem, ifølge Svensson.
– Vi kjøper daglig inn ferske råvarer ut fra antall bordreservasjoner, og forbereder maten lenge før gjestene kommer. Det blir kostbart i lengden hvis vi skal servere kongekrabbe, sjøkreps og and til personalet istedet, sier han.
Bortkastet tid
I fjor sommer valgte derfor restauranteieren å innføre en avgift på 1000 kroner per person, dersom bestillingen ikke kanselleres før klokken to samme dag. Større selskaper med forhåndsbestilt meny må gi beskjed 48 timer i forveien.
– Etter at vi begynte med bankkortbekreftelse og gebyr, ser vi at folk har blitt flinkere til å avbestille i tide. På den måten kan vi gi en sjanse til andre som vil spise her, sier han.
Tidkrevende planlegging
Restaurantene Cru og Maaemo har også lignende avgiftsordning, der sistnevnte har et gebyr på 1900 kroner.
Også restaurant Le Benjamin opplever det samme problemet, men har valgt å ikke innføre noen avgiftsordning ennå.
Eier Magdalena Rosenblad forteller at de bruker tid og ressurser i forkant for å forhindre tomme bord.
– Hver fredag og lørdag bruker vår hovmester over to timer på å ringe alle gjestene for å forsikre seg om at de kommer, sier hun.
Rosenblad forteller at flere restauranter i bransjen nå diskuterer om de skal innføre samme type avgift, fordi det er et generelt problem.
– Vi ønsker ikke at gjestene skal oppleve det som noe negativt, vi ønsker kun å få beskjed, sier hun.
Manglende folkeskikk
Skikk- og bruksekspert, Toppen Bech, mener det er hjerteløst og udannet å ikke melde fra til restauranter dersom man bestemmer seg for ikke å dra likevel.
– Det er et avtalebrudd som strider mot god norsk adferd. Jeg synes det er helt forkastelig, sier hun.
Bech tror det dreier seg om mangel på god norsk folkeskikk.
– Restauranter og kafeer er en stor del av vår hverdag, og det må være vanskelig for eierne å administrere restaurantene når slike uventede ting oppstår. Vi har blitt et noe råere samfunn, og da er ikke omtanke og hjertedannelse de første begrepene man tenker på. Men vi må oppfordre folk til å tenke seg om, og å stå ved en avtale, sier hun.