NRK Meny
Normal

Fire av fem TV-seere så VM-finalen

NRK vant krigen om best seergjennomsnitt under VM i fotball, mye på grunn av at over 1,4 millioner nordmenn så finalen.

Rune Haug

Sportssjef i NRK, Rune Haug.

Foto: NRK
Jan-Petter Dahl

Kommunikasjonssjef i TV 2, Jan-Petter Dahl.

Foto: TV 2

I går så hele 1.460.000 nordmenn finalen mellom Tyskland og Argentina i fotball-VM. Det er den mest sette finalen siden EM i 2000, da over 1,5 millioner fikk med seg Italia – Frankrike.

Både NRK og TV 2 er strålende fornøyd med dekningen av mesterskapet.

– Fantastiske seertall som er en fantastisk avslutning på et fantastisk VM, sier sportssjef i Rune Haug i NRK.

– Det å få lov til å formidle det som betegnes som tidenes VM har vært et vanvittig privilegium. TV 2 har hatt rettigheter til alle EM og VM siden 2000, men ingen av oss har opplevd noe i nærheten av noe så heftig, spektakulært og berusende. Vi har vært i konstant lykkerus siden åpningskampen 12. juni, forteller sportssjef Vegard Jansen Hagen i en pressemelding.

Tror publikum likte samarbeidet

Til daglig er mediehusene konkurrenter, men under VM har NRK og TV 2 ifølge sjefene samarbeidet som kolleger.

– Samarbeidet med NRK har vært en berikelse. Begge parter har jobbet målrettet for et godt samspill i Oslo og i Brasil, sier Hagen.

– Jeg vil berømme kvaliteten på det som er blitt produsert fra medarbeiderne både fra NRK og TV2 både foran og bak kamera. Det har vært et samarbeid mellom oss som jeg tror også publikum har satt pris på, sier Haug.

Vil ha mer samarbeid

Etter det som av begge mediehus blir regnet som et vellykket VM snakkes det nå om ytterligere samarbeid.

– Med sånne seertall som dette gir dette avkastning, selv om rettighetene er dyre. Det er derfor vi nå har kjøpt flere mesterskap med NRK, sier Dahl.

TV 2 og NRK har allerede bestemt seg for å samarbeide om fotball-EM om to år, og fotball-VM i henholdsvis 2018 og 2022.

– NRK og TV 2 har delte rettigheter i de tre kommende mesterskapene i fotball, og skal snakke sammen om det finnes flere samarbeidsmuligheter sier Dahl.

Morten Wiberg i mediebyrået Carat tror det er en god idé for de to konkurrentene å samarbeide.

– Jeg tror det er lurt. Det er store kostnader forbundet med disse mesterskapene. Hvis man kan spare penger på å samarbeide synes jeg det er fornuftig. Det er ikke noen grunn til at de to kanalene skal konkurrere hverandre i hjel, sier Wiberg.