NRK Meny
Normal

Finanskrise gir sponsortørke

En ny undersøkelse viser at antallet bedrifter som kan tenke seg å begynne med kultursponsing er halvert i løpet av høsten.

Bergen filharmoniske orkester

Bergen Filharmoniske Orkester er blant kulturinstitusjonene som merker at færre bedrifter ønsker å sponse kulturlivet.

Foto: Erik Reitan

Redselen for økonomiske nedgangstider gjør at færre bedrifter ønsker å begynne med kultursponsing.

Det viser en ny undersøkelse gjennomført av Perduco kultur.

Halvering

Anne Britt Gran

Anne Britt Gran

Foto: annebrittgran.com

- Etter at Lehman Brothers gikk konkurs, sank andelen bedrifter som kunne tenke seg å begynne med sponsing fra 12 til 6,8 prosent. Vi ser altså at omtrent halvparten av bedriftene har slått fra seg tanken, sier daglig leder i Perduco kultur, Anne-Britt Gran.

Gran mener dette tydelig viser at sponsormarkedet er et nervøst marked.

- Redsel for økonomiske nedgangstider slår fort inn i sponsormarkedet. Det er første gang vi har en slik økonomisk situasjon og samtidig har hatt omfattende kultursponsing, så dette har vi ikke hatt mulighet til å måle ordentlig tidligere, sier Gran.

Satser lokalt

Annamaria Gutierrez

Annamaria Gutierrez

Foto: www.humorfestivalen.no

Festivalsjef for Humorfestivalen i Stavanger Annamaria Gutierrez merker at bedriftene nå snurper igjen pengesekken.

- Jeg skulle gjerne hatt 200.000 kroner. Der er ikke så veldig mye i den store sammenhangen, men sponsormarkedet har nå blitt vanskeligere. Vi har begynt to seriøse samtaler, men den ene har blitt fryst på grunn av finanskrisen.

Dermed må Humorfestivalen i Stavanger nå sette tæring etter næring og satse på en mindre festival neste år.

- Vi må kutte ned på antallet scener og satse mer lokalt. Det blir ikke fokus på dyre produksjoner på neste års festival, sier Gutierrez.

- Hjelper å være kjent merkevare

Bergen Filharmoniske Orkester merker også at det er færre bedrifter som ønsker å sponse kulturlivet. I 2007 utgjorde sponsorpengene 10 prosent av omsetningen. Neste år blir det betydelig mindre, sier administrerende direktør Sten Cranner.

- I 2009 vil sponsorpengene utgjøre et sted mellom seks og sju prosent. For oss er dette et signal om at markedet er trangere, sier Cranner.

Sten Cranner

Sten Cranner

Foto: Hommedal, Marit / SCANPIX

Bergen Filharmoniske Orkester er likevel ikke blant kulturinstitusjonene som er verst stilt, og orkesteret er nå i forhandlinger med DNB Nor om en ny langsiktig sponsoravtale. Cranner mener at det i trange tider kan det være en fordel å ha en sterk merkevare.

- Vi er en stor kulturinstitusjon, så når vi henvender oss til en potensiell sponsor vet de hvem vi er og hva vi representerer. Det er en stor fordel for oss, sier Cranner.