FIN vant Nåløyeprisen

"Skandinavisk coolness på sitt beste" mente juryen om vinneren av designprisen Nåløyet 2009.

Sjefsdesigner Per Åge Sivertsen i FIN får prisen overrakt av Ellen Arnstad
Foto: Bendiksby, Terje / SCANPIX

Under den offisielle åpningen av Oslo Fashion Week i går, ble prisen Nåløyet delt ut til designmerket FIN.

På catwalken viste FIN fram trenchcoats, bluser, kjoler og bikerjakker, alle i nedtonede farger med innslag av kjølige pasteller. Et større kjennetegn på FINs design, er at merket kun bruker økologiske materialer som bambus og villsilke.

- For det første synes vi at vi lager et fett merke som ser bra ut, og vi er også opptatt av å følge opp etikken vår med hele leverandørkjeden, sier sjefsdesigner Per Åge Sivertsen.

Celebre fans

FIN vant Nåløyeprisen

FIN: Fra åpningen av Oslo Fashion Week mandag.

Foto: Bendiksby, Terje / SCANPIX

FIN har satset på utlandet før Norge, og internasjonale stjerner som Keira Knightley og Kate Moss er allerede fans av nordmennene.

En av gründerne bak merket, Nicolai Perwin, mener prisen og de 150.000 kr i støtte fra Innovasjon Norge som følger den, kommer godt med nå når de er i gang med å etablere seg på det norske markedet.

- Det passer veldig bra nå som vi satser litt mer i Norge, både i disse dager og i tiden framover. Det er veldig hyggelig å få litt anseelse på hjemmemarkedet også.

Baner vei for norske designere

Årets prisutdeling er tidenes største og forgikk i Den norske opera. Nåløyeprisen skal løfte frem norsk design både nasjonalt og internasjonalt, og deles ut av magasinet HENNE.

Juryen ble ledet av den danske stjernedesigneren Bjørn Bruun, grunnleggeren av klesmerket Bruuns Bazaar.

- Mest av alt synes jeg at det vinnende merket var moderne norsk design, et meget fint design. Det er mange muligheter, også for at Norge skal komme med på den skandinaviske scenen og gjøre seg gjeldende, framfor at det blir mange små marginale designere. Og derfor synes jeg at vinneren avspeilet alt det den skulle gjøre. Jeg synes det var en meget riktig vinner.

Bruun mener FIN kan bane vei for andre norske designere.

- Det kommer an på hvilken businessprofil man vil ha. Jeg ser meget på kombinasjonen av det hele, for meg er det ikke bare god design eller god pris. Alle ting skal henge sammen. Og det synes jeg at det er en fin sammenheng i FIN sin kolleksjon, hvor det er tenkt over det hele.

Kulturstrøm

  • Svensk oppkjøp av norske Paradox

    Produksjonsselskapet Paradox, som blant annet sto bak Erik Poppes Utøya-film og «Kongens nei», er kjøpt av svenske SF Studios.

    SF Studios, som regnes som et av verdens eldste filmselskap, har i mange år produsert film og TV-serier i Sverige og Danmark. Deres oppkjøp av Paradox, som blant annet sto bak Erik Poppes Utøya-film og «Kongens nei», er ifølge pressemeldingen «et veldig viktig steg» i selskapets strategi om å bli den ledende aktøren i det nordiske markedet. (NTB)

  • Norsk konsertarrangør kjøpt opp

    Det nederlandske oppkjøpsfondet Waterland kjøper norske Atomic Soul. Planen er å lage et nordisk konsertkonsern med omsetning på 800 millioner kroner årlig. – Nå skal vi jobbe bedre og gjøre større ting, sier gründer Peer Osmundsvaag (47) i Atomic Soul til Dagens Næringsliv. (NTB)

  • Julefenomenet fra Grünerløkka

    97 år gamle Alf Folmers debutvideo med julesangen «Jul på Løkka» har fått 30.000 visninger etter at den ble lagt ut på Facebook tirsdag kveld. Forfatter og forlegger Håvard Mossige har skrevet teksten.

    Jul på Løkka! God Jul! Del gjerne videre! Husk å trykke på HD knappen!

    Publisert av Alf Folmer Tirsdag 11. desember 2018