NRK Meny
Normal

Filosofiske turnøvelser

Et velutviklet talent, radikal og ivrig etter å eksperimentere med nye musikalske tendenser - det er Benny Carter slik han dukker opp i slutten av 1920-årene. Multi-instrumentalist, Carter behersker en rekke blåseinstrumenter og denne virtuositeten overskygger muligens hans innsats som arrangør og komponist. Født i New York, åttende august 1907, ble Carter sammen med Johnny Hodges en av de ledende instrumentalistene som bidro til at saksofonen har fått en så sentral plass i jazzen.

Hør: Studio Sokrates om Benny Carter og Friedrich Nietzsche

Lyriker

Carter har hele tiden hatt en velutviklet sans for jazzens lyriske elementer både som komponist, arrangør og utøver: Det er en svært sang og dansbar musikk han leverer, jazzhistoriker Ted Gioia anmerker også at der er et sentralt element av Franz Schuberts harmoniske univers i Carters musikk. Hans melodier er dessuten svært sangbare - rene invitasjoner til ivrige jazz-croonere.

Renessansemenneske

Benny Carters liv er preget av måtehold og balanse. Hadde han ikke vært svart så hadde vi sikkert kjent ham som komponist av kunst eller symfonisk musikk, forteller Knut Borge. Men veien til studier av klassisk musikk var stengt for svarte i amerika på 20-tallet, så de ble jazzens arena som ble Carters.

- Der er en verdighet og balanse og et måtehold i Carters komposisjoner og innspillinger som gjør at man minnes renessansens menneskesyn: Harmoni med verdensaltet, balanse, måtehold og jeg er nesten fristet til å si: Ærefrykt for skaperverket og menneskelivet. Egenskaper som gjør at filosofien til Friedrich Nietzsche blir en veldig kontrast.

Tragediens fødsel

av musikkens ånd er Nietzsches første store verk, ført i pennen da Nietzche var nytilsatt professor bare 24-25 år gammel. I dette verket gjør Nietzsche et par skarpsindige observasjoner. Han hevder at antikkens grekere skilte mellom Apollon, lyset, klarheten og rasjonalitetens gud på den ene siden, og Dionysos, mørket, villskapen, rusen og seksualitetens representant på Olympen.

Nietzsches fortolkning av dette begrepsparet setter ham i stand til å levere en skarpsindig samfunnskritikk: Vestens kultur har siden Platon og Aristoteles utelukkende dreiet seg om de apollinske elementer, fornuften i høysetet, avvise følelseslivet. Dette briner Nietzsche i nærmeste nærhet av sin bekjente, Sigmund Freud: Den som fornekter driftene, leken, seksualiteten - utvikler gjerne en sjelelig verkebyll, en nevrose.

Det har vært sagt at Nietzsches århundre startet da han døde, og hvis dette stemmer så må det være de de spirene av vanvidd i den europeiske kulturen som senere førte til to verdenskriger, jødeutryddelsene og atombomben over Hiroshima og Nagasaki Nietzsche var filosofisk seismograf for.

Musikken

1: The Chronological Classics: Benny Carter & His Orchstra, Disc 1, kutt 4: Blue Interlude (Carter) Innspilt 10.10.1933. Privat eie.

2: The Chronological Classics: Benny Carter & His Orchstra, Disc 2, kutt 8: All of Me (Simmons-Marks), BBCs underholdningsorkester, november 194. Privat eie.

Klikk på linken i medieboksen over for å høre Studio Sokrates fra 01.09.01. Musikken er redigert bort.

Studio Sokrates, 1. september 2001