Hopp til innhold

Hyller foreldrene i ny film – mistet moren rett før premieren

– Sporene etter mamma blir aldri borte, sier «Fedrelandet»-filmskaper Margreth Olin.

Margreth Olin tørker tårer

Filmskaper Margreth Olin laget filmen «Fedrelandet» delvis for å forberede seg på å miste foreldrene. Hun trodde hun hadde bedre tid, forteller hun.

Foto: Javier Auris / NRK

Det er bare tre uker siden Margreth Olin var sammen med begge foreldrene hjemme i Oldedalen. De var på førpremiere på den kritikerroste dokumentaren «Fedrelandet», en film der Olin hyller både naturen og foreldrene Magnhild og Jørgen.

Etter filmvisningen mottok de stående applaus på scenen.

– Mamma strålte. Hun var så stolt over pappa, sier Margreth Olin.

Når filmen nå har Norgespremiere denne uken, er det en person som mangler.

– Det var et sjokk, for mamma døde så brått, sier Olin.

Margreth Olins foreldre, Magnhild og Jørgen Mykløen i Oldedalen.

Magnhild Kongsjord Mykløen og Jørgen Mykløen hjemme i Oldedalen, der filmen er spilt inn.

Foto: Privat

Ble brått alvorlig syk

I Oldedalen samlet 600 mennesker seg for å se filmen på utekino. Det var en stor opplevelse, forteller filmskaperen til NRK.

Men bare timer etter visningen ble moren brått og uventet rammet av alvorlig sykdom, og måtte bli hentet av luftambulansen.

– Jeg var der sammen med henne, og vi fløy over de samme fjellene som er med i filmen, forteller Olin.

To døgn senere døde moren med de nærmeste rundt seg på sykehuset.

Magnhild Kongsjord Mykløen og Jørgen Mykløen danser ved fjorden, ved sankthans-bålet.

DANSER I NATUREN: Foreldrene var gift i 56 år. – Hun var så stolt av pappa, forteller Margreth Olin.

Utsikt over Oldedalen, fra filmen Fedrelandet.

Jørgen Mykløen med utsikt over fjorden. Konen mente dette er den fineste filmplakaten fra naturdokumentaren.

Jørgen Mykløen går på isen.

I «Fedrelandet» følger Olin i farens fotspor i et år.

Jørgen Mykløen på isbre. Fra filmen Fedrelandet.

– Vi har ikke skapt disse bildene, vi har samlet dem, sier Margreth Olin.

Margreth beskriver forholdet til moren som nært.

– Mamma var mitt første publikum, hun ba meg alltid lese tekstene mine høyt for henne.

Dro hjem for å følge i farens fotspor

I filmen følger Margreth Olin i fotsporene til sin da 85 år gamle far Jørgen. Han har invitert henne til å følge ham ett år i naturomgivelsene rundt Oldedalen i Nordfjord, stedet familien stammer fra.

På turene med faren har de fanget spektakulære bilder av norsk natur. Bergens Tidenes anmelder skriver at dette er naturfoto som tar pustet fra en: «En ode til livet, naturen, kjærligheten og historien».

Filmen er laget for å få flere til å søke naturopplevelser, forteller filmskaperen. Samtidig handler det også om søke etter egne røtter, og redselen for å miste de nærmeste.

Filmskaper Margreth Olin sammen med faren Jørgen Mykløen.

Olin går i fotsporene til faren i hjemtraktene i Oldedalen i Nordfjord.

Foto: Javier Auris / NRK

Det at foreldrene en dag skal dø, er en frykt Olin selv snakker om i filmen.

– Mamma sier at hun helst vil gå bort først, fordi hun ikke orker tanken på å leve uten pappa – bautaen sin, sier Margreth.

Ville stoppe filmen

Da moren døde, vurderte Olin å stoppe lanseringen av den personlige filmen. Faren mente det ikke ville bli noe lettere senere.

– Jeg rådet henne til å gjennomføre det. Moren hennes hadde ønsket at filmen skulle bli vist, sier Jørgen Mykløen (87) til NRK.

Dermed ble det sånn. De siste ukene har filmen hatt førpremierer over hele Norge, men uten Margreth, som måtte ha en pause.

Sammen valgte hun og faren imidlertid å reise til førpremieren i Oslo.

Far Jørgen Mykløen går på grønn løper sammen med datteren Margreth Olin.

Denne uken gikk far og datter sammen inn i kinosalen i Oslo.

Foto: Javier Auris / NRK

– Livet er større enn døden

En av filmens utøvende produsenter, Liv Ullmann, har fulgt far og datter på visninger etter morens død. Hun var også til stede under visningen av «Fedrelandet» i Oslo.

Første gang jeg så den la jeg merke til naturen og faren. Nå ser jeg moren og faren som går sammen foran Margreth, slik at hun får fotspor å gå etter, sier Liv Ullmann.

Margreth Olin er en filmskaper som viser at sårbarheten har en verdighet, og det har hun vist i film etter film.

For Jørgen Mykløen var det viktig at han fikk gå tur sammen med datteren i et helt år. For Margreth Olin ga turene med i faren gjennom alle årstidene, en lærdom om at livet overgår døden.

– Akkurat nå er det vinter i våre liv, fordi vi har mistet mamma. Men pappa har lært meg at det kommer en ny vår, og at sporene etter mamma aldri blir borte.

Jørgen Mykløen, Margreth Olin og Liv Ullmann i samtale før premiere på filmen "Fedrelandet".

Liv Ullmann er utøvende produsent for filmen, og til stede på kinovisningen i Oslo.

Foto: Javier Auris / NRK
Margreth Olin

Hør Margreth Olin i nitimen.

Interessert i mer kulturstoff? Sjekk ut disse sakene:

Kulturstrøm

  • Nye retningslinjer frå Riksantikvaren

    Riksantikvaren har gitt ut nye retningslinjer for installasjon av solceller på verneverdige bygningar. Det gir håp for dei som ønskjer å kombinere solenergi og kulturarv. – Detter ikkje motstridande konsept, seier sjefen i Solcellespesialisten til Fremtidens Byggenæring.