I budsjettfremlegget til Regjeringen kommer det fram at kulturdepartementet ikke lenger vil sikre studiodrift for spillefilmproduksjon, siden anleggene på Jar i liten grad brukes til produksjon av spillefilm, og dermed ikke lenger ivaretar kulturpolitiske hensyn.
Dette får en samlet filmbransje, som har sendt et brev til Kulturdepartementet, til å reagere.
– Vanskeligere og dyrere
En av dem er regissøren bak kinoaktuelle Haram, Ulrik Imtiaz Rolfsen.
– Jeg mener dette er helt krise og fryktelig trist. Regjeringen kan ikke ha satt seg inn i hva det betyr å ha et norsk studiotilbud, sier han.
Filmparken ligger midt i et villastrøk på Jar i Bærum og består av tre innspillingsstudioer og en rekke verksteder og kontorer.
Ulrik Imtiaz Rolfsen sier det blir vanskelig å lage film i Norge uten dette tilbudet.
– Vi mister muligheten til å filme og lage film i Norge hvis dette tilbudet blir borte, vi mister en hel rekke med fasiliteter. Det vil gjøre det både vanskeligere og dyrere å lage film.
- LES:
Alle hans filmer er delvis filmet i studio på Jar i Bærum og en lang scene i Haram er nettopp filmet der. I tillegg gjør han etterarbeid med lyden der.
– Det er der miljøet er og det er der vi har plass til å teste og filme. det er der vi finner alt vi trenger.
– Høl i huet
Siden 2010, da norske filmprodusenter for alvor fikk øynene opp for billig studioleie i Øst-Europa, har stadig færre filmer blitt spilt inn på Jar.
- LES:
Dette er grunnen til at Høyre og Fremskrittspartiet har bestemt seg for å selge Filmparken.
Men Imtiaz Rolfsen og hans Haram er unntaket, mener regjeringen.
Samtidig har regjeringen varslet at de vil se på incentivordninger for film i Norge.
– Det er helt høl i huet å selge Filmparken før man vet hvordan incentivordningen blir, mener han.
- LES:
Han sier videre at tilbudet er uunnværlig for norsk film.
– Det blir som å gå fra pc til å skrive med penn på papir . Det er fasilitetene du skal klare deg med, helt uten teknologi.
Han mener myndighetene må belage seg på å betale for å beholde norsk kulturliv.
– Det blir en veldig kortsiktig tankegang for norsk kultur klarer ikke å overleve uten statsstøtte. Verken NRK, aviser eller film klarer seg uten støtte. Det er ikke bærekraftig å drive med kultur i Norge i dag, sånn er det bare. Vil man ha kultur, så må man betale for det, sier han.
– Må skylde seg selv
Ifølge statssekretær Bjørgulv Borgundvåg mener bransjen har seg selv å takke, for hadde bransjen brukt studioene mer, ville Filmparken gått med overskudd, sier Borgundvåg.
– Grunnen til at de har gått med underskudd er at bransjen selv har valgt ikke å bruke det. De har valgt andre løsninger og det tar vi nå konsekvensene av. Vi har sagt at en forutsetning for statlig eierskap er at det er forretningsmessige vilkår.
- LES:
Men dette blir feil, mener filmbransjen. For gjelden som Filmparken sliter med, skyldes et gammelt lån. Ser man bort fra denne gjelden, er økonomien sunn, mener Sverre Pedersen i Norsk Filmforbund.
Han representerer en av de fem bransjeorganisasjonene som ønsker å redde Filmparken på Jar ved å gjøre den om til en stiftelse som bransjen selv kan drive.
Siden 2003 har filmbransjen kjempet mot flere regjeringers planer om å selge Filmparken.