– Jeg får aldri nok av disse diktene. De gir meg noe nytt hver eneste gang jeg leser dem, og de vil alltid være med meg. I min lange karriere har jeg aldri opplevd noe lignende, sier Elsa Lystad entusiastisk.
Hun befinner seg i Studio 24 på NRK sammen med forfatter Lars Saabye Christensen og regissør Petter Næss. Her har utallige hørespill blitt til, og det verneverdige radiostudioet står som en institusjon i Norges kulturhistorie. Derfor er det naturlig at det er nettopp her skuespillerveteranen gir liv til sitt drømmeprosjekt.
(Nederst i saken: Hør Lystad bli rørt av å lese Lars Saabye Christensens dikt)
Spesialskrevet
Stykket heter Etter Karnevalet og handler om en aldrende skuespiller som på kort varsel blir hentet inn for å lese inn dikt til et radioprogram. Diktene er egentlig skrevet for en mann, men når den mannlige skuespilleren avlyser, må Elsa Lystads rollefigur steppe inn. Saabye Christensen har skrevet stykket spesielt for Lystad og gikk løs på oppgaven med ydmykhet.
– Å skrive for Elsa er stort, og det er ikke noe jeg har tatt lett på. Dette er et møte mellom min poesi og Elsas stemme, der hennes dyktighet som skuespiller bærer det fremover. Dette er maskulin poesi med en kvinnelig døråpner, analyserer forfatteren.
Overfalte Christensen på gata
82-åringen har lenge vært en stor beundrer av Saabye Christensens forfatterskap, men måtte gå hardt til verks for å få ham til å skrive noe for henne.
– Jeg så Lars tilfeldig på gata da han kom bærende på masse bøker. Jeg har alltid ønsket meg en monolog av Lars, og kastet meg over ham som en hunntiger. Han var jo helt forsvarsløs, stakkars, spøker Lystad.
I fjor gjorde hun stor suksess med teaterstykket Mitt Liv som Elsa der hun oppsummerte sitt eget liv. Nå gjør hun igjen en rolle som er basert på hennes eget liv, men denne gangen fortelles historien gjennom en serie med dikt.
– Jeg har alltid vært veldig glad i dikt. På sitt beste gir de deg en fantastisk reise som varer og varer, og det er nettopp det som har skjedd her.
– Timing og presisjon
Veteranen har over 60 filmer og 160 hovedroller på teatrene på sin imponerende merittliste. Hun er mest kjent for sine humoristiske roller, men viser at hun også har andre strenger å spille på som skuespiller.
– Nøkkelen til en god komedie er timing og presisjon, og ingen er bedre på det enn Elsa. Men de samme egenskapene gjelder også i poesien, så derfor behersker hun begge sjangere veldig godt, mener Lars Saabye Christensen.
- Se i Nett-TV: Lystad om Mitt Liv som Elsa på Lindmo
Tar til tårene
Diktene utgjør en livsreise der Lystads rollefigur gjenopplever sitt eget liv fra barn til voksen og til slutt må den uunngåelige ferden mot livets slutt. Historien som vokser frem gjennom poesien blir en personlig reise for både skuespilleren og personen Elsa Lystad.
Da Lystad skal lese opp et av Christensen dikt for den fremmøtte pressen, er det tydelig at hun ikke har overdrevet betydningen de har fått for henne. Seansen blir til slutt så sterk at skuespilleren ikke klarer å holde tårene tilbake.
– De beveger meg enormt og treffer meg på forskjellig vis fra gang til gang. Det er et privilegium for en skuespiller å få lov til å jobbe med materiale som har en slik enorm kraft.