Se bildene av BMWen her!Se bildene av Mazdaen her!Se alle bildene fra Trondheim her!
- Ojojoj. Dette er en sjelden vare altså, utbryter Jan Erik når han kommer bort til den knall oransje Mazdaen til Roger Simavik.
Jan Erik tar Mazdaen i nærmere øyesyn. Og han er fornøyd med det han ser.
Bilen fra 1975 vekker oppsikt der den står med panseret oppe slik at alle kan se den blankpolerte wankel-motoren.
Fra 616 til RX2
- Den er i utgangspunktet en Mazda 616, men siden den nå har en RX7 12A turbo-wankelmotor så er det blitt en RX2, forteller Simavik.
Han kan fortelle at ved sist måling gav motoren 482 hestekrefter på bakhjulene.
- Jeg tror den gjør 400-meteren på ett sted mellom 9 og 10.
Ellers er bilen blant annet utstyrt med racingseter, forsterkede bøyler inni og forsterket understell.
- Den har Volvo understell fra en 240-turbo og bak har jeg byttet opphenget til firelink og wattlink for å stive opp på samme måte som på rallybiler.
Bil med MC-motor
Den andre bilen som for lov til å representere Trondheim er enda mer unik enn Mazdaen. For Petter Evjens knallgrønne BMW er den eneste i Norge med MC-motor under panseret, som samtidig er godkjent for bruk på det norske vegnettet.
Jan Erik gratulerer Petter Evjen med finaleplass i Autofil Tuning.
- Jeg brukte ett år fra jeg kjøpte den til jeg klarte å få den registrert. Det var mye frem og tilbake med Biltilsynet, forteller han.
Kanskje ikke så rart at det tok litt tid. For bilen som kan dras helt opp i 12.000 omdreininger kunne i utgangspunktet ikke rygge. Siden det er en Kawasaki MC-motor som driver bilen var det bare seks gir forover.
To girkasser
- Vi har satt inn en egen girkasse til reversen, forteller Evjen.
På spørsmål om hvorfor han har valgt å gjøre noe slikt forteller eieren av denne 20 år gamle BMWen at det først og fremst er feelingen og responsen tilbake fra bilen som tiltrakk han.
Denne 2001-modellen av MC-motoren Kawasaki ZX12R sitter i Evjens BMW.
- Den går ikke så alt for fort med en topphastighet på 210, men den yter utrolig mye på så liten effekt. Og så har vi prisen da. Jeg hadde ikke fått til noe særlig til denne pengesummen med en bilmotor.
Evjen forteller at bilen kjøres litt til vanlig bruk men at den så absolutt gjør seg best på bane.
- Ja, den gjør virkelig fra seg på banekjøring. Riktignok blir jeg kjørt fra på rettstrekkene, men når de andre må gire ned og bremse, tar jeg de igjen.
Hvordan det går mot de andre finalistene i Autofil Tuning får vi se på Gardermoen når vi møtes til finale til våren.