– Alt fra 10.000 til 30 000 kroner er vanlig. Bloggere som skriver om et spesielt felt som treffer et større publikum, for eksempel mote eller mat, blir sett på som en slags «selfmade» fagperson, og kan ta seg betalt deretter, sier Ulrikke Lund.
24-åringen har blogget i syv år, og er en av Norges mest leste bloggere.
Lund er en av mange norske bloggere som har som heltidsjobb å skrive om mote, men med sitt eget liv i fokus. Dermed kan hun også ta betalt for å stille opp på forskjellige eventer.
I en fersk undersøkelse har Respons Analyse spurt både bloggere og blogglesere om deres forhold til blogging. I resultatene kommer det klart frem at bloggvirksomhet på de siste årene har rukket å bli «big business».
Se alle funnene fra undersøkelsen i faktaboksen!
- Hele 96 av 100 norske bloggere sier at de er blitt kontaktet av bedrifter eller andre som ønsker at de skal skrive om spesifikke produkter eller tjenester.
- Syv av ti nordmenn leser blogger. I alderen 16 til 24 år leser én av fem blogger daglig.
- Én av tre bloggere sier gode honorarer er drivkraft for å inngå et kommersielt samarbeid.
- Én av fem sier penger er hovedgrunnen til at de blogger. Én av tre sier anerkjennelse er hovedgrunnen.
Les også: Ingen kampanje mot rosabloggerne
Får 30.000 for å gå på fest
Ifølge Lund er det først helt nylig at det har kommet penger inn i bloggbransjen.
– Jeg har blogget siden jeg var 16-17, og er nå 24, så jeg har vært med på den økonomiske karusellen bransjen har vært gjennom fra begynnelsen, forteller hun.
Merkevareeierne er så interesserte i bloggerne at de betaler i dyre dommer for å få internettkjendisene til å komme på alt fra premierefester til butikkåpninger.
Mote- og kosmetikkmerkevarer er de flittigste til å bruke bloggerne.
– Alt fra 10.000 til 30.000 er vanlig, men det kommer an på antall følgere på sosiale medier og hvor eksklusivt samarbeidet med bloggeren er, sier Lund.
– Har du gjort slike oppdrag?
– Ja, det stemmer.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Stor økonomisk vekst
Bloggmanager og merkevaresjef i markedsføringsplattformen Fanbooster, Thomas Moen, stiller seg bak Lund. Han har hatt blogg som fag siden 2004.
– Antall bloggere har stabilisert seg, men bedriftene har begynt å se at dette fungerer og putter derfor penger inn i det. De som lever av blogging nyter veldig godt av dette, sier Moen til NRK.no.
– Er det mye penger i bloggmarkedet?
– Ja. Økonomisk sett har det vært en veldig stor vekst. Jeg husker da jeg begynte å jobbe med dette for ti år siden. Folk trodde man var gale hvis man ville betale noen for å skrive noe på internett, sier Moen.
Ifølge flere eksperter er det ikke bare tilstedeværelsen som hjelper merkevarene. Det kan også være en avtale om at den aktuelle bloggeren skal blogge om at hun eller han var til stede og dermed nå ut til en en målgruppe.
– De treffer nøyaktig den målgruppen de vil treffe. De bruker rett og slett hennes publikum, sier Moen.
- Les også: Logger av for å leve bedre
Lilleputten Norge
Lund er glad for at det endelig er penger å tjene i det som etter hvert har blitt jobben hennes, men sier at Norge ikke er i nærheten av resten av verden.
– Jeg er medlem i noen internasjonale «bloggagenturer» og kan avsløre at de største bloggerne i verden kan tjene vanlige årslønner på å delta på et par events, sier hun.
- Les også: Bloggere må også skatte