Hopp til innhold

Bloggere tjener opp til 30.000 for å gå på fest

Moteblogger Ulrikke Lund kan få 30.000 kroner for å stille på et event. En av fem norske bloggere sier kroner og øre er drivkraften bak bloggingen.

Ulrikke Lund

TJENER FETT PÅ Å VISE SEG: Ulrikke Lund er en av landets bloggere som tjener opp til 30.000 kroner på å stille på events og fester, forteller hun. Her på Oslo Fashion Week i 2011 (til venstre) og på Moods of Norway-motevisning på Øvrevoll samme år.

Foto: Sara Johannessen / NTB Scanpix

– Alt fra 10.000 til 30 000 kroner er vanlig. Bloggere som skriver om et spesielt felt som treffer et større publikum, for eksempel mote eller mat, blir sett på som en slags «selfmade» fagperson, og kan ta seg betalt deretter, sier Ulrikke Lund.

24-åringen har blogget i syv år, og er en av Norges mest leste bloggere.

Lund er en av mange norske bloggere som har som heltidsjobb å skrive om mote, men med sitt eget liv i fokus. Dermed kan hun også ta betalt for å stille opp på forskjellige eventer.

I en fersk undersøkelse har Respons Analyse spurt både bloggere og blogglesere om deres forhold til blogging. I resultatene kommer det klart frem at bloggvirksomhet på de siste årene har rukket å bli «big business».

Se alle funnene fra undersøkelsen i faktaboksen!

  • Hele 96 av 100 norske bloggere sier at de er blitt kontaktet av bedrifter eller andre som ønsker at de skal skrive om spesifikke produkter eller tjenester.
  • Syv av ti nordmenn leser blogger. I alderen 16 til 24 år leser én av fem blogger daglig.
  • Én av tre bloggere sier gode honorarer er drivkraft for å inngå et kommersielt samarbeid.
  • Én av fem sier penger er hovedgrunnen til at de blogger. Én av tre sier anerkjennelse er hovedgrunnen.

Les også: Ingen kampanje mot rosabloggerne

Får 30.000 for å gå på fest

Ulrikke Lund

Ulrikke Lund er en av de «eldste» populære bloggene i Norge. Hun har holdt på med moteblogging i syv år.

Foto: privat

Ifølge Lund er det først helt nylig at det har kommet penger inn i bloggbransjen.

– Jeg har blogget siden jeg var 16-17, og er nå 24, så jeg har vært med på den økonomiske karusellen bransjen har vært gjennom fra begynnelsen, forteller hun.

Merkevareeierne er så interesserte i bloggerne at de betaler i dyre dommer for å få internettkjendisene til å komme på alt fra premierefester til butikkåpninger.

Mote- og kosmetikkmerkevarer er de flittigste til å bruke bloggerne.

– Alt fra 10.000 til 30.000 er vanlig, men det kommer an på antall følgere på sosiale medier og hvor eksklusivt samarbeidet med bloggeren er, sier Lund.

– Har du gjort slike oppdrag?

– Ja, det stemmer.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Stor økonomisk vekst

Thomas Moen

SoMe: Sosiale medier, blogger og kommunikasjon har vært Thomas Moens fag i snart 10 år. Han tror bedrifter gjør lurt i samarbeide med bloggere.

Foto: Jon Hauge / Aftenposten

Bloggmanager og merkevaresjef i markedsføringsplattformen Fanbooster, Thomas Moen, stiller seg bak Lund. Han har hatt blogg som fag siden 2004.

– Antall bloggere har stabilisert seg, men bedriftene har begynt å se at dette fungerer og putter derfor penger inn i det. De som lever av blogging nyter veldig godt av dette, sier Moen til NRK.no.

– Er det mye penger i bloggmarkedet?

– Ja. Økonomisk sett har det vært en veldig stor vekst. Jeg husker da jeg begynte å jobbe med dette for ti år siden. Folk trodde man var gale hvis man ville betale noen for å skrive noe på internett, sier Moen.

Ifølge flere eksperter er det ikke bare tilstedeværelsen som hjelper merkevarene. Det kan også være en avtale om at den aktuelle bloggeren skal blogge om at hun eller han var til stede og dermed nå ut til en en målgruppe.

– De treffer nøyaktig den målgruppen de vil treffe. De bruker rett og slett hennes publikum, sier Moen.

Lilleputten Norge

Lund er glad for at det endelig er penger å tjene i det som etter hvert har blitt jobben hennes, men sier at Norge ikke er i nærheten av resten av verden.

– Jeg er medlem i noen internasjonale «bloggagenturer» og kan avsløre at de største bloggerne i verden kan tjene vanlige årslønner på å delta på et par events, sier hun.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.