Akvarellen som forestiller to høns under et bambustre, kom inn i familiens eie på slutten av 1940-tallet.
Da Schultz døde, arvet barnebarnet Marius bildet og har eid det de siste 30 årene.
Det har vekselvis hengt i stua eller vært stuet bort på loftet.
Trodde det var verdiløst
PÅ LOFTET: Schultz trodde akvarellen av to høns var en verdiløs plakat.
Foto: Marius Schultz/Xu Beihong / PrivatLite ante Marius Schultz om at bestefaren hadde etterlatt ham en gullgruve.
Schultz jobber som kunstfotograf og gikk med planer om å dra til et rammeverksted for å investere i bedre rammer til bildene sine.
– Da tenkte jeg at jeg fikk anledning til å ta med meg bildet på loftet fordi det hadde stått der ganske ubeskyttet i lang tid. Jeg tenkte ikke på at det hadde noen verdi i det hele tatt, men synes det var litt interessant og lurte på om det skulle få komme ned i stua igjen, forteller Schultz til NRK.
Det var Aftenposten som først omtalte saken.
Rammemakeren stusset da han så bildet og mente at det kunne ha langt større verdi.
– Jeg avviste det og fortalte at dette bare var en plakat jeg fikk av bestefaren min for lenge siden.
Rammemakeren tilbød seg å sjekke litt rundt for å se om han kunne finne ut hvem kunstneren var og var mye bildet eventuelt var verdt.
Måtte til Paris
Tiden gikk og Schultz hørte ikke noe mer. Etter åtte måneder kom han tilbake til rammemakeren og møtte tilfeldigvis på én av de ansatte som kunne litt om kinesisk kunst.
Han tydet de kinesiske skrifttegnene og skrev «Xu Beihong» på en lapp.
– Det navnet sa meg ingenting, men jeg ble litt nysgjerrig. Jeg søkte ham opp på nettet og så at han ble omtalt som den moderne malerkunstens far i Kina.
FAMILIEMIDDAG: Akvarellen kan sees til venstre i dette bildet av en middag i familien Schultz i 1964. Carl Schultz sitter til høyre i bildet med ryggen til.
Foto: PrivatSchultz ble satt i kontakt med flere personer i kunstmiljøet i Norge i håp om å få prisatt og ikke minst slått fast om akvarellen var ekte.
Men ifølge Schultz er det få som har kompetanse på kinesisk kunst her til lands.
Da han i desember i fjor var i Paris, bestemte han seg for å ta en tur innom auksjonshuset Sothebys.
– Der fikk jeg den velkomsten jeg trengte og ble umiddelbart satt i kontakt med en kinesisk kunstekspert. De fikk et høyoppløselig foto av bildet og fikk etter hvert bekreftelse fra Hongkong om at dette var ekte vare, forteller Schultz.
«Kinas Munch»
Schultz ble overtalt av Sothebys til å auksjonere bort maleriet. Tirsdag skal det selges på auksjon i Hongkong.
Utropsprisen er på mellom én og 1,5 millioner kroner.
Schultz sier han selvfølgelig har vurdert å beholde bildet som har vært i familiens eie i over 70 år
– Ja, absolutt. Det er jo et stykke kunsthistorie. Han omtales jo som «Kinas Munch», og det hadde vært fryktelig morsomt å ha det i Norge. Men selvfølgelig har jeg jo lyst på pengene også, sier Schultz.
– Ja, absolutt. Det er jo et stykke kunsthistorie. Han omtales jo som «Kinas Munch», og det hadde vært fryktelig morsomt å ha det i Norge. Men selvfølgelig har jeg jo lyst på pengene også, sier Schultz.