Notodden-styrets nestleder Mimmi Kvisvik sier at dette ikke har vært noe stort tema for festivalen i år.
- Vi har ikke diskutert det så veldig mye. Det var sånn det ble i år. Men de kvinnene som var med
Mimmi Kvisvik, nestleder i styret til Notodden Bluesfestival, sier festivalen ikke har diskutert temaet mye. Foto: Notodden Kommune.
var i hvert fall rågode, sier Kvisvik til Musikknytt i NRK P1.
Stor satsing i fjor
Under festivalens avsluttende pressekonferanse søndag sa festivalsjef Jostein Forsberg at kvinnene var satsingsområde i fjor, så i år var det ikke så farlig.
- Ja, det er riktig det han sier der, det var ikke sånn det ble i år.
- Men har man ikke et visst ansvar for også å presentere kvinnelige bluesartister?
- Jo, det har man selvfølgelig. Og som han sa var det en veldig satsing på det i fjor.
- Bør ikke kvinner være med tungt hvert eneste år?
Christian Østlie, pr-sjef for Øya-festivalen, sier de ikke har kjønn som kriterium ved valg av artister. Foto: Rune Johansen, NRK.
Kvinner ikke tema
- Det er klart at det sikkert ville vært ålreit. Men når programutvalget satte sammen denne festivalen ble det sånn. Ikke ut fra kjønn, men ut fra de musikalske kvaliteter man har og det temaet som har vært rundt denne festivalen, som var britisk blues.
Christian Østlie, pr-sjef for Øya-festivalen som går av stabelen denne uka, sier at kjønn heller ikke for dem er noe tema når artister bookes.
- Det vi tenker er at spørsmål om kjønn i utgangspunktet ikke er noe vi tenker på i bookingprosessen.
Kristin Berglund, tidligere Bluesprisvinner på Notodden Bluesfestival, synes festivalen kan finne flere kvinnelige artister. Foto: BERIT ROALD / SCANPIX.
Vi fokuserer på de kunstneriske kriterier og å finne artister som passer Øya sin profil. Vi har hatt ganske mange kvinnelige artister opp gjennom årene, så det er ingen ting i veien for at kvinnelige artister kan spille på Øya.
Oppfordrer til kvinne-porsjon
Arbeiderpartiets representant i Kulturkomiteen, Trond Giske, mener festivalene bør bestrebe seg på å få kvinner på programmet.
- Vi kan ikke stille noen krav knyttet til støtta, fordi den kunstneriske friheten for festivalene skal være deres ansvar. Men når det er sagt syns jeg vi bør oppfordre festivalene til å ha en porsjon kvinnelige artister. Det finnes en masse dyktige kvinnelige musikere og det vil være sånn at jo flere kvinnelige artister vi får fram, jo flere vil vokse fram etter hvert, sier Giske.
Årets Notodden-program stod i sterk kontrast til 2003, da festivalen blant annet hadde ”bluesens sterke damer” som tema, med Kristin Berglund som en sterk bidragsyter.
- Jeg brukte jo siste plata mi til å skrive låter som er historier om noen av historiens kvinnelige bluesartister som kanskje ikke fikk den oppmerksomheten de hadde fortjent, sier Berglund til Musikknytt.
Betenkelig
Hun synes det er betenkelig at kvinneandelen i år var såpass lav, men er selv fornøyd med hvordan hun selv har blitt behandlet som artist på Notodden.
- Men de kunne nok bestrebe seg noe mer for å finne utenlandske kvinnelige bluesartister. Det finnes utmerkede britiske kvinnelige artister, kanskje særlig i folk-tradisjonen, påpeker Berglund.