Når den 12. utgaven av Oslo Fashion Week (OFW) åpner i dag, er tallet på designere som deltar redusert fra 26 til 16. Motemessen arrangeres to ganger i året, og er altså kraftig redusert siden august i fjor.
- Mister troverdighet
Birthe Skotheim, mer kjent som motebloggeren " Birthe loves fashion", mener Oslo Fashion Week står overfor utfordringer.
- Samtidig som OFW har jobbet med å etablere seg, har en også sett at flere og flere velger å gjøre sine egne visninger. Spørsmålet er om OFW fortsatt er en troverdig paraply å vise under, sier Skotheim.
Hun mener Norge har mye å strekke seg etter, sammenliknet med våre naboland, Sverige og Danmark.
Stiller krav
Administrativ leder for Oslo Fashion Week, Pål Vassbotten, mener finanskrisen har skylden for at så få designere deltar på motemessen. Han sier de også bevisst har holdt tallet på designere nede for å opprettholde kvaliteten på messen.
- Vi kunne hatt over 20 designere denne sesongen, men valgt å holde tallet nede på 16, fordi vi ikke syntes de andre var gode nok.
Dårlig tid
Designeren Cecilie Juvodden som står bak det etablerte motehuset Maggie Wonka, er en av de som har valgt å stå over messen og prioritere egne visninger.
- Kundene har gjerne noen få dager på seg i Oslo hvor de skal gjøre innkjøp, og rekker ofte ikke å gå på visninger.
Juvodden mener det både er dyrt å delta på OFW, og at tidspunktet passer dårlig. Hun mener også at norsk moteindustri har langt igjen før den når det samme nivået som Danmark.
Skandinavisk samarbeid
Daglig leder Norwegian Fashion Institute, Gisle Mardal, erkjenner at OFW har en lang vei å gå, men mener det er viktig å finne sin egen strategi.
Samtidig utelukker han ikke et skandinavisk samarbeid om én felles messe.
- Danish Fashion Institute har jo bestemt seg for at København skal bli den femte moteklynga, og jobber strategisk for å få dette til, sier han.
Designer Kjell A. Nordström, tidligere også kjent under navnet Baron von Bulldog, mener det ikke nytter å gi finanskrisa skylden for at færre designere deltar på OFW.
- Det er lettere å få sponsorer hvis man jobber på egenhånd. Samtidig velger flere å prioritere motemessen i København framfor OFW, fordi det kommer veldig lite innkjøpere til Oslo, og heller ingen internasjonale presse. Designere er jo som kjent avhengig av begge deler, sier Nordström.