Hopp til innhold

Skepsis mot Facebook-sjefens løfter om større åpenhet

Norgessjef Rune Paulseth lover større åpenhet rundt Facebook og selskapets bruk av personlige data. Teknologiekspertene er skeptiske til sjarmoffensiven.

Norgessjef Rune Paulseth i Facebook

Norgessjef Rune Paulseth tilbringer helgen i en iglo på Youngstorget for å svare på spørsmål fra brukerne. Teknologieksperter er i tvil om Facebook mener alvor med løftene om mer åpenhet.

Foto: Øystein Tronsli Drabløs / NRK

– Dette får Facebook til å fremstå mer selvkritisk, og gjør det lettere å tenke at Facebook skal gjøre noe med åpenheten sin. Det betyr ikke at de faktisk vil gjøre det, sier teknologirådgiver og foredragsholder Ida Aalen.

Norgessjef Rune Paulseth i Facebook bruker helgen i en oppblåsbar iglo på Youngstorget i Oslo, for å svare på spørsmål fra brukerne om selskapets bruk av personlige data.

Invitasjonen til åpent hus kommer etter et skandalepreget år. I 2018 brukte Facebook-sjef Mark Zuckerberg mer tid på å svare politiske høringer enn egne brukere om selskapets datasikkerhet og behandling av personopplysninger.

Ida Aalen

Teknologirådgiver og foredragsholder Ida Aalen er skeptisk til Facebooks nye sjarmoffensiv.

Foto: privat

Aalen kaller arrangementet for en PR-jobb, og mener det ikke betyr at Facebook vil endre seg i praksis fremover.

– Det er ikke noe galt i å skaffe seg god PR, men feilslutningen man ikke må ta er å tro at en åpen debatt er det samme som varig endring, sier Aalen.

«Problemer Facebook ikke kan snakke seg ut av»

Timingen for at Facebook nå lover større åpenhet er ikke tilfeldig, medgir norgessjef Rune Paulseth.

– Fjoråret ga omdømmet vårt en knekk. Slik går det når folk ikke opplever at de kan ha tillit til oss. Dette er starten på at vi ønsker å bruke mer tid og ressurser på å være tilgjengelige, sier han.

Facebook-iglo på Youngstorget

I denne igloen svarer Facebook Norge denne helgen på spørsmål fra sine brukere om datasikkerhet og bruk av personopplysninger.

Foto: Ketil Kern / NRK

Aalen er skeptisk til Facebooks nye sjarmoffensiv om åpenhet, og påpeker at mange av problemene knyttet til bruk av personlige data ikke er mulig å prate seg ut av.

–Enda vanskeligere er det å gjøre noe, når forretningsmodellen deres er basert på personlig tilpassede annonser, sier Aalen.

Setter spørsmålstegn ved motivasjonen

Teknologiekspert Magnus Brøyn tviler på at motivasjonen bak Facebooks åpenhetsstrategi kommer fra selskapet selv.

– Dette er noe de gjør fordi de er utsatt for massivt politisk press, både i USA og her i Europa. EU har gått aktivt etter Facebook, og det gjør at Facebook erkjenner at de må forandre sitt forhold til omverdenen. Det har de ikke enset før, sier han.

Magnus Brøyn

Teknologiekspert Magnus Brøyn mener Facebook åpner dørene på grunn av politisk press.

Foto: Heine Stangeby

Han mener Facebook burde åpnet seg for flere år siden. Nå er Facebooks største utfordring å gjenvinne tilliten fra brukerne sine.

– Å være så lukket som Facebook har vært, tar tid å endre på. Den prosessen har de kanskje satt i gang nå, sier Brøyn.

Lover langsiktig åpenhet

Norgessjef Paulseth avviser at helgens arrangement på Youngstorget er et spill for galleriet.

– Jeg opplever at det er et genuint ønske om endring. Facebook kan ikke drive PR-jippo. Selskapet er helt annerledes nå enn for et år siden. Vi vil gjøre det tryggere for brukerne våre å være på Facebook, sier han.

– Nå kan folk bokstavelig talt komme til dere på Youngstorget denne helgen. Men hvordan blir tilgangen for brukerne deres de resterende 363 dagene?

– Intensjonen er ikke nødvendigvis å ha en iglo på Youngstorget hver eneste dag, men målsettingen vår i år er å absolutt være mer tilgjengelig. Så får vi evaluere om vi har klart det ved utgangen av året.

Kulturstrøm

  • Metropolitan Museum med Karl Lagerfeld-utstilling

    Metropolitan Museum of Art i New York skal feire livet til motedesigner Karl Lagerfeld med en utstilling med rundt 150 av hans arbeider.

    «Karl Lagerfeld: A Line of Beauty»-utstillingen åpner i mai neste år og vil presentere den «unike arbeidsmetoden» til den tyskfødte designeren, som døde i 2019.

    – Lagerfelds flytende linjer forenet hans design for Balmain, Patou, Chloé, Fendi, Chanel og hans eget merke, Karl Lagerfeld, og skapte et mangfoldig og produktivt arbeid uten sidestykke i motehistorien, skriver museet.

  • California forbyr rap-tekster som bevis i retten

    Heretter kan en rappers tekster ikke lenger brukes mot rapperen selv i rettssaker i California.

    Loven er laget for å beskytte kunstneres ytringsfrihet og for å hindre at kunstneres tekster eller kreative uttrykk blir brukt mot dem i sivile eller straffesaker.

    California er den første amerikanske delstaten som har vedtatt en lov som gjør det umulig å bruke en artists tekster mot seg selv med mindre bruken av tekstene har vært gjenstand for en rettslig vurdering.

    Flere amerikanske rappere – inkludert Meek Mill, Killer Mike og Tyga – var til stede da Californias guvernør, demokraten Gavin Newsom, signerte loven fredag.

    Loven kommer etter nylige saker mot rapperne Young Thug og Gunna, hvis tekster har blitt lest opp under sakene deres.

    The Black Music Action Coalition, en organisasjon som bekjemper rasisme i musikkindustrien, kaller den nye loven «et avgjørende skritt i riktig retning» for å få slutt på at rasefordommer påvirker rettslige prosesser. (NTB)

  • Ny redaktør i TVNorge

    Magnus Vatn blir ny ansvarlig redaktør i TVNorge melder mediekonsernet Warner Bros. Discovery, ifølge Kampanje og Medier24.

    Vatn er i dag programdirektør i Norge for Warner Bros. Discovery, og han fortsetter i denne rollen samtidig med redaktørjobberen. Han sitter også i selskapets nordiske ledergruppe.

    Han overtar som ansvarlig redaktør etter Espen Skoland, som slutter i mediekonsernet etter tolv år.

    (©NTB)