Hopp til innhold

Facebook får ansiktsløftning - dette blir resultatet

Nyhetsstrømmen på Facebook-siden din kommer aldri til å bli den samme igjen.

Facebook Event Mark Zuckerberg

Mark Zuckerberg lanserte «nye» Facebook fra bedriftens hovedkvarter i Menlo Park i California.

Foto: Jeff Chiu / Ap

Større bilder, et mer stilrent uttrykk og bedre integrert reklame. Det var noen av endringene som var ventet av dagens Facebook-lansering, i alle fall av nettstedet Techcrunch.

Og mye av det viste seg å være riktig. Forandringene blir rullet ut i dag, og de vil dukke opp på mobile enheter som smarttelefoner og nettbrett i løpet av de kommende ukene.

Nettstedet Mashable streamet pressekonferansen med Facebook, og der skal nyhetsstrømmen deles opp i ulike faner. Kategoriene varierer mellom «bilder», «musikk», «lenker» og «apper».

Oppdelingen skiller seg fra dagens nyhetsstrøm, hvor bilder, artikler, statusoppdateringer og videoer ligger på én og samme listen.

Brukere får også flere valgmuligheter, her er noen av listene man kan velge mellom:

  • Alle venner: de siste oppdateringene fra vennene dine.
  • Musikk: Viser hva vennene dine hører på, nye album og anbefalinger av artister.
  • Foto: En ren bildestrøm
  • Spill
  • Dine nære venner
  • Nyheter fra sider du liker eller følger

Egil Aslak Hagerup, NRKs ekspert på sosiale medier, sammenligner det nye Facebook med en «personlig tabloidavis».

– Med denne oppdateringen ser de ut til å rydde opp i nyhetsstrømmen. Folk får oppdateringer fra utrolig mye forskjellig, og målet nå er å la deg velge mellom tydelige kategorier av innhold. Facebook presenterte det som en «personlig avis», og det blir i hvert fall en personlig tabloidavis, sier Egil Aslak Hagerup fra NRK Nye medier.

Vennekart

Facebook vil gi deg en bedre oversikt over ting du allerede liker. Hvis du er fan av Taylor Swift, vil du kunne se «nylige artikler om Taylor Swift» på Facebook-siden din.

Nyhetsstrømmen vil også lage et større kart over hvor vennene dine har «sjekket inn», slik at du kan se nøyaktig hvor Facebook-vennene dine befinner seg. Bildedelingstjenesten Pinterest vil også være bedre integrert i nyhetsstrømmen.

slik blir nye facebook

Slik blir «nye» Facebook seende ut. Den sosiale mediegiganten har nærmere én milliard brukere, og det har vært knyttet store forventninger til Facebooks forandringer i utseende og brukervennlighet.

Foto: skjermdump

Mer avhengig av Facebook

Nyhetsstrømmen til Facebook har ikke forandret seg stort siden den sosiale tjenesten ble lansert i Norge i 2006. Siden da har mye skjedd med Facebook: firmaet har blitt børsnotert, rundet en milliard månedlige sidevisninger og grunnlegger Mark Zuckerberg er blitt verdens yngste dollarmilliardær.

Men utseendet på nyhetsstrømmen har forblitt mer eller mindre den samme. Det har Facebook bestemt seg for å gjøre noe med, og hensikten med omleggingen er, ifølge Techcrunch, å gjøre brukerne mer hekta på Facebook.

– Unge folk trekker til bildetjenester som Instagram og Snapchat, og Facebook legger det nye designet tett opptil disse. Med større bilder blir også nyhetsstrømmen nå mer mobilvennlig, og vi kan nok også forvente at reklamen synes bedre, forteller Hagerup fra NRK Nye medier.

Viktig for annonsørene

Den sosiale tjenesten har slitt med å tjene penger på de mobile plattformene. Fra tredje til fjerde kvartal i 2012 har det daglige besøket sunket med seks prosent, og resultater fra tredje kvartal viste at det har hatt stor økonomisk nedgang.

De nye endringene skal blidgjøre annonsørene, og dermed sørge for mer penger i kassa. Det håper i alle fall Facebook.

Avisen Chicago Tribune gjengir et intervju med mannen som er ansvarlig for Facebooks finansiering, David Ebersman.

For Facebook er det viktig å gi brukerne viktig informasjon, det er slik tjenesten skal holde på brukerne, forteller Ebersman. Lett tilgjengelig informasjon er også viktig for at Facebook skal hente inn penger fra annonsørene.

– Annonsørene vil ha store bilder og videoer, noe vi ikke har kunne gi tidligere. Men som dere har sett i løpet av det siste året, så har nyhetsstrømmen beveget seg mot større bilder og en bedre medieintegrering, uttalte Mark Zuckerberg i januar.

Kulturstrøm

  • Gyldendalprisen til Hanne Ørstavik

    «En av Norges mest markante og særpregede forfattere», heter det om vinneren av Gyldendalprisen for 2023, Hanne Ørstavik.

    Dermed kan Ørstavik føye enda en gjev litterær pris til en liste som fra før av omfatter Brageprisen, Sultprisen, P2-lytternes romanpris, Amalie Skram-prisen, Oktoberprisen, Doblougprisen og Aschehougprisen.

    Gyldendalprisen er på hele en halv million kroner og deles ut annethvert år til «et særlig betydelig forfatterskap uavhengig av hvilket forlag forfatteren er tilknyttet».

    Hanne Ørstavik utgir bøkene sine på Oktober forlag, har skrevet til sammen 14 romaner, senest fjorårets «Bli hos meg», og er oversatt til 30 språk.

    Hanne Ørstavik, Gyldendalprisen
    Foto: Forlaget Oktober