For en knapp måned siden implementerte Facebook endringer som gjorde at nettstedets samarbeidspartnere fikk direkte tilgang til brukeropplysninger uten at de ble varslet.
Prosessen for å slå av funksjonen er både komplisert og langtekkelig, og kritikken lot ikke vente på seg.
Klaget inn av Forbrukerrådet
Det var ikke bare brukerne som reagerte. Forbrukerrådet mener forbrukere blir fratatt grunnleggende rettigheter når de blir medlemmer av Facebook.
De klaget inn nettstedet til Datatilsynet for brudd på personopplysningsloven fordi de mener at ordningen med at brukere aktivt må reservere seg mot at personlig informasjon sendes til Facebooks samarbeidspartnere er lovstridig, og åpner for ID-tyveri og aggressiv markedsføring.
Tidligere denne uka svarte sjefen selv på kritikken.
– Noen ganger går det for fort i svingene for oss - og etter å ha hørt på folks innvendinger har vi bestemt oss for å svare, skrev Facebook-sjef Mark Zuckerberg i et innlegg i Washington Post mandag.
«Sterkere kontroll, lettere i bruk»
Zuckerberg forklarer i dag at innstillingene allerede er igang, men at det vil ta en stund å nå ut til alle brukerne.
I praksis innebærer endringene en enklere administrasjon av innholdet, kraftigere tjenester for å kontrollere personlig informasjon, og muligheten til lettere å skru av alle applikasjoner.
Dette betyr at det skal bli enklere å bestemme hva som skal deles med hvem, skriver iTavisen.no.
Ifølge Zuckerberg skal det også bli lettere å bestemme hvilke personlige opplysninger program og nettsider får lov til å bruke.
Her kan du lese mer om endringene.
Over to millioner nordmenn er per i dag aktive brukere på Facebook.